Talentvolle Naaldwijkse wil zich bewijzen op NK

Ondanks de milde winter en het ontbreken van vrieskou, is schaatsen nog altijd een hot item. Ook in het Westland, dat een groot schaatstalent heeft afgeleverd aan de wereld. Lara van Ruijven, van origine Naaldwijker, woont momenteel op zichzelf in Heerenveen en is shorttrackster bij de schaatsploeg van Jong Oranje. Op 7 en 8 januari rijdt ze het NK Shorttrack in Heerenveen, wat tevens een selectiemoment is voor het WK Junioren in Melbourne, het EK Senioren in Tsjechië en de laatste twee World Cups in Moskou en Dordrecht. ‘’Ik hoop me te kunnen laten zien op het NK!’’


Schaatsen bepaalt voor een groot deel het leven van de talentvolle Lara. Haar basis werd gelegd in het Westland.  ‘’Toen ik zes was, nam een vriendje me mee naar het shorttracken. Toen deed ik al aan langebaanschaatsen bij de schaatsschool. Sindsdien ben ik bij HVWH gaan shorttracken op de Uithof. Vervolgens ben ik bij het Gewest Zuid-Holland gaan rijden en werd ik op mijn zeventiende uitgenodigd voor Jong Oranje.’’
Haar uitnodiging voor Jong Oranje zorgde voor een omkeer in haar leven: ze moest verhuizen naar Heerenveen. ‘’Ja, nu woon ik al anderhalf jaar op mezelf in Heerenveen. In eerste instantie wilde ik niet al zo vroeg op kamers gaan, nu moest ik wel. In het begin mis je gezelligheid van thuis wel, maar ik kon snel wennen. Ik woon in een flat met nog dertig topsporters, met waaronder langebaners, turners, judoka’s en bobsleeërs. Dat is hartstikke gezellig. Daarnaast studeer ik Rechten aan de Universiteit Groningen. Ik volg het studieprogramma niet volledig, omdat ik twee à drie keer per dag moet trainen. Dat is wel jammer, maar is gewoon niet anders.’’ En stappen? ‘’Dat kan ik niet zoveel, maar dat zie ik niet als een belemmering!’’

Op 7 en 8 januari rijdt de Naaldwijkse het NK Shorttrack, wat een selectiemoment is voor andere grote toernooien. Lara is ambitieus. ‘’Ik hoop dit jaar weer de titel te kunnen pakken; dat zou de zesde titel op rij zijn. De titel is uiteraard erg leuk, maar het belangrijkste is dat ik vormbehoud voor de uitzending naar het WK Junioren in Melbourne, Australië. Plus dat ik me hiermee wil plaatsen voor de laatste twee World Cups, in Moskou en Dordrecht. De vorige vier World Cups dit jaar ben ik misgelopen, en ik wil niet weer buiten de boot vallen. Daarom leg ik mezelf automatisch wel extra druk op. Vorig jaar heb ik één World Cup gereden; daarom wil ik er dit jaar meer gaan rijden. Ik verwacht een spannende wedstrijd, want er zitten snelle meiden tussen. Maar ik zie zeker kansen!’’

Lara is een ambitieuze schaatster. Volgend jaar is ze voor het eerste jaar senior. ‘’Daar wil ik meteen de aansluiting mee vinden en een vaste plaats bij veroveren. Dan wil ik me plaatsen voor de World Cups en de grote toernooien, EK en WK!’’
Dat de 19-jarige shorttrackster er eentje is om rekening mee te houden, moge duidelijk zijn. Daarom raadt ze Westlanders aan om op 10, 11 en 12 februari naar de World Cups in Dordrecht te gaan kijken. ‘’Het is erg spectaculair om de beste schaatsers van de wereld te zien strijden!’’

Tim Reedijk, Het Hele Westland, 28-12-’11. Vóór de eindredactie.

