Ondernemers bedenken eindejaarsarrangement tegen sombere tijden

De bladeren vallen weer van de bomen, en dat betekent dat de winterse somberheid voor de deur staat. Ondernemers Monique Knoop van MK Moves Massage en Hilde Kortekaas van ’t Bloemeke hebben samen een idee verzonnen om de gure herfst- en wintertijd enigszins te versoepelen. De combinatie van het bloemwerk van Hilde en de massages van Monique moeten leiden tot ontspanning en gezelligheid. Deze samenwerking komt tot stand in een eindejaarsgeschenk, dat bestaat uit vier verschillende arrangementen. Deze geschenken worden aangeboden voor relaties en personeel van bedrijven.

‘’We zijn allebei lid van dezelfde chapter van BNI, een netwerkorganisatie,’’ vertelt Hilde. ‘’Elke woensdagochtend hebben we een netwerkontbijt, waar we allemaal een minuut mogen pitchen. Daar raakte ik aan de praat met Monique. Als iemand over zijn onderneming vertelt, beginnen bij mij de radars meteen te draaien, ga ik ideeën verzinnen. Zo ontstond ook de link tussen Monique en ik: de warmte en sfeer van bloemen en de ontspanning van een massage. Dat vult elkaar aan.’’

Zo ontstond dus het eindejaarsgeschenk, waarmee Monique en Hilde bedrijven willen aanbieden om hun relaties en personeel te verrassen. Toch is de link tussen bloemen en een massage niet bij iedereen meteen gelegd. ‘’Wij pitchen iedere week tijdens het netwerkontbijt een minuutje, en ik heb het toentertijd als volgt omschreven:,’’ aldus Monique. ‘’In deze jaargetijden zie je veel mensen die lichamelijke en geestelijke klachten hebben, waaronder spier- en gewrichtsklachten, hoofdpijn, somberheid en depressiviteit. MK Moves en ’t Bloemeke willen samen iets ondernemen om deze klachten te verminderen of te doen voorkomen. Wij bieden vier verschillende soorten arrangementen aan, waaronder plantenstukken, een bloemstuk en een stuk met kaarsvoorlichting, allen voorzien van een massagecadeaubon. De massage zorgt voor ontspanning, zodat hoofdpijn en spier- en gewrichtsklachten verdwijnen. Planten, bloemen en kaarsverlichting zorgen voor warmte en gezelligheid tegen somberheid en depressiviteit.’’

MK Moves en ’t Bloemeke zijn nog relatief jonge ondernemingen, en netwerken er op los om zoveel mogelijk klanten te binden. Vanuit die gedachte is ook dit eindejaarsgeschenk ontstaan. Hilde was bijvoorbeeld eerst een hobbyist, maar nu fulltime bloemist. ‘’Het begon ooit als een hobby, maar toen ik mijn baan verloor heb ik besloten me volledig toe te leggen op mijn eigen bedrijfje. Ik heb geen zaak, dus alles gaat via flyeren, social media, telefonische bestellingen, mond-op-mond-reclame, en netwerkbijeenkomsten. Netwerken en samenwerken is erg belangrijk. Ik doe van alles, van rouwboeketten tot workshops, maar ik merk wel dat  bruidsboeketten steeds meer m’n richting wordt.’’

Ook de onderneming van Monique kwam nogal uit de lucht vallen. Haar kinderen ontdekten haar ‘magische handen’. ‘’Zij hadden vaak buikpijntjes. Ik masseerde ze, al deed ik eigenlijk maar wat. Het ging wel over.’’ Ook de schoonvader van Monique merkte dat de pijn wegtrok, en de interesse werd groter. ‘’De broer van mijn vriend is stoel- en sportmasseur, en uiteindelijk kon ik één keer per week bij hem aan de slag. Zo startte ik vervolgens mijn eigen bedrijfje. Ik heb wat cursussen gevolgd en nu kun je voor bijna alles bij mij terecht. Stress, ADHD, hoofd- nek-, en schouderklachten, rugklachten, zwangerschap, stoelmassages, noem het maar op… Iedereen krijgt een persoonlijke massage, thuis of op de werkplek, aangepast op een intakegesprek. Ik weet daarom al van tevoren hoe iemand in elkaar steekt. In de zomer was het heel rustig, en ben ik zelfs schoonmaakwerk erbij gaan doen. Opgeven is nooit in me opgekomen. Ik ben best wel overenthousiast, ben er heel druk mee. En dan vooral met netwerken.’’

Hun enthousiasme heeft ze gebracht naar de vier arrangementen, hoewel deze niet bindend zijn. ‘’Alleen een stoelmassage of een bloemstuk is uiteraard ook mogelijk,’’ maakt Hilde duidelijk. ‘’Of we maken een afspraak dat ik een boeket kom bezorgen op de data dat werknemers jarig zijn. Het is niet altijd gemakkelijk om klanten te binden voor je producten. Je kent ze nog niet, ze weten niet wat ze kunnen verwachten. Je komt koud binnen.’’ Monique vult aan: ‘’Ook bij massages moeten werknemers een drempel over. Er gaat toch een vreemd iemand aan je zitten. Ik weet gewoon: met massages kun je drie fulltimers per jaar uit de ziektewet houden. Het moet ervaart worden, waarna mensen tegen anderen kunnen zeggen: ‘Ja, ik voel me inderdaad soepeler.’’’

Heeft u interesse in één van de eindejaarsarrangementen van Monique en Hilde? Kijk dan op de site van ’t Bloemeke (www.hetbloemeke.nl) of van MK Moves (www.mkmoves.nl).

Tim Reedijk, Algemeen Dagblad (Westland), 05-06-’12. Vóór de eindredactie.

 

