Fotograaf Hamel verlegt de focus

Een allround fotograaf met ‘groene vingers’, gespecialiseerd in 360-gradenfotografie. Zo zou je Ruud Hamel met een beetje symboliek kunnen omschrijven. Hamel is digitaal beeldspecialist, en heeft een eigen bedrijfspand in Naaldwijk. Hij investeerde flink in 360-gradenfotografie, maar plukt daar nu wel de vruchten van. ‘’Ik vind dat iedereen z’n ding moet doen, zich moet specialiseren. Ik kan niet alles, en wil ook niet alles kunnen.’’

DSC_0532

Waar men zich tegenwoordig al snel fotograaf noemt, heeft Hamel een reguliere weg afgelegd. ‘’Ik heb de fotovakschool gevolgd, wat toentertijd belangrijk was om een stempel als vakfotograaf te bemachtigen. Ik werd een allround-fotograaf, en specialiseerde me op de tuinbouw. Ik doe veel met planten en bloemen.’’ De Westlander ontdekte echter een ontwikkeling, die niet fijn is voor een vakfotograaf. ‘’Iedereen werd ‘fotograaf’, omdat iedereen wel een foto kan schieten.’’

Daarom besloot Hamel zich te specialiseren. Waar hij twee jaar geleden er al mee bezig was, besloot hij begin dit jaar de knoop door te hakken. Hij deed een investering in 360-gradenfotografie, om zich te onderscheiden als fotograaf. ‘’Omdat het voor een fotograaf zonder specialisatie steeds moeilijker wordt om opdrachten binnen te slepen. Niet iedereen is fotograaf, maar daar wordt niet altijd naar gekeken. Maar al maakt ome Jan of neefje Karel twintig foto’s, zit er altijd wel een goede tussen. Het is ook een geldkwestie: als er een kennis is met een spiegelreflexcamera, worden ook -bijvoorbeeld- familiefoto’s niet meer door een fotograaf gemaakt. Daarom doe ik nu ook minder in de particuliere fotografie, maar wel meer in de bedrijfsfotografie.’’

360-gradenfotografie werd dus de focus van Hamel. Bij 360-gradenfotografie wordt er een product op een draaiende opnametafel gezet, waarna er 24 tot 72 foto’s van het product worden geschoten. Sinds kort beschikt de fotograaf ook over een opnametafel van 120 centimeter met een draagvermogen tot 250 kilogram, wat ideaal kan zijn voor portretten en grote objecten als paspoppen en kunstwerken. Tevens is dit geschikt voor bijvoorbeeld modellenbureaus en kapsalons.

‘’De markt van 360-gradenfotografie is niet zo groot,’’ vervolgt Hamel. ‘’Het is nog niet zo bekend. Veel webdesigners en reclamebureaus hebben er wel eens van gehoord, maar weten niet waar ze het kunnen vinden. Een plaatje van een product is makkelijk, maar door het visueel te laten draaien spreekt het nog meer aan. Producten op websites moeten zich ook weer onderscheiden van de concurrentie, en daar is mijn vorm van fotografie weer geschikt voor.’’

Netwerken is een belangrijke manier voor de ondernemer om zijn fotografie aan de man te krijgen. Sociale netwerken, tuinbouwgerichte nieuwsbrieven en een eigen site dragen hier aan bij, maar de grootste vorderingen heeft hij gemaakt door zijn netwerkclub BNI. ‘’Daar haal ik momenteel zo’n 60 procent van mijn klanten vandaan. Door BNI heb ik mijn vleugels ook buiten het Westland uitgeslagen.’’

Heel veel ‘zaaien’, daar draait het volgens de Westlander om. ‘’Het is iets duurder, en het duurt wat langer, omdat er veel meer foto’s gemaakt worden. De materialen slijten ook wat sneller. Maar één foto zegt meer dan duizend woorden. Moet je nagaan als er 72 gemaakt worden, die vervolgens weer in duizend stukjes geknipt worden. Het is gewoon echt heel gaaf.’’

Voor meer informatie over Ruud Hamel en zijn fotografie, kunt u terecht op www.ruudhamel.nl.

Tim Reedijk, Algemeen Dagblad, 05-12-’12. Vóór de eindredactie.

Advertenties