”Je vindt je eigen weg”

Tussen alle negatieve publicaties in de media over giftig tattoo-inkt en thuistatoeëerders door, is er ook beter tattoonieuws uit Hoek van Holland. Daar heeft de 34-jarige Dennis Zandstra een tattooshop aan huis, waar hij ondanks een beperking aan zijn handen volop bezig is met tatoeëren. ‘‘Uiteindelijk vind je je eigen weg.’’

‘’Twaalf jaar geleden begon het eigenlijk allemaal. Ik keek mee bij een tatoeëerder. Daardoor kreeg ik al snel de feeling dat ik dit wilde.’’ Zo begon de Hoekenees boeken uit Amerika te lezen over het tatoeëren. Zes jaar geleden begon Dennis voor zichzelf, naast een baan bij de slagerij. Omdat Dennis zelf ook over de nodige lichaamsversieringen beschikt, leerde hij tatoeëerders kennen. ‘’Zij gaven me tips. Toen mijn werkgever in september verhuisde besloot ik me volledig toe te leggen op mijn tattooshop aan huis.’’

Een jaar geleden kreeg Dennis al een GGD-vergunning toegewezen. Hij investeerde in betere apparatuur, ‘betere machientjes’, en betere inkt. ‘’Dat kostte wat geld, maar dat komt wel weer terug. Ik heb nu zeker vijf klanten per week. Deze klanten komen vooral hier via mond-op-mond-reclame. ‘Die kent die, en die kent die’, zo gaat dat. Je deelt kaartjes uit, en mensen kennen je. Bovendien is mijn website nu ook klaar.’’

Een bijzondere eigenschap van de tatoeëerder is zijn beperking. Dennis’ handen zijn misvormd. ‘’Maar dat vormt geen enkele belemmering. Alles wat ik doe, doe ik met deze handen. Iemand kan iets voordoen, maar je doet het toch op je eigen manier na. Als je een pen vasthoudt, doe je dat op een bepaalde manier. Ik kan dat ook. Het geeft geen belemmeringen. Ik ben ermee geboren en heb ermee leren leven. Ik speel gitaar en ben tatoeëerder. Als ik aan iets begin, denk ik nooit: ‘dit kan ik niet’. Uiteindelijk vind je je eigen weg.’’

‘’Ik heb nooit geklungeld, en het is allemaal goed gegaan.’’ Dennis’ klanten weten vaak van zijn beperking, maar vallen altijd voor zijn kwaliteiten. Die kwaliteiten zijn gevormd door het tekenen. ‘’Want tekenen doe ik mijn hele leven al.’’ Ondertussen heeft Dennis zijn favoriete stijl al wel ontdekt. ‘’Het leukste vind ik de old school-tatoeages, en die dan new school getekend. Hartjes, ankers, en dergelijke, maar dan groot en modern. Dat is echt Nederlands, net zoals dat Japan, China, Rusland en Thailand ook hun eigen stijl tattoos hebben.’’

Het huis van de tatoeëerder kent veel muurschilderingen, en enkele zelfgemaakte schilderijen. Schetsen maken voor een tattoo vindt hij desondanks het leukst om te doen. ‘’Mensen komen hier met een idee. Ik ga dan aan de slag, maak meerdere tekeningen voor ze. Die leg ik vervolgens neer, zodat de klant wat te kiezen heeft. Zelf mogen ze uiteraard hun wensen doorgeven. Het is veel werk, maar je groeit wel in je eigen werk. Dat is het leukst. Zo groei je in zowel het tekenen als het tatoeëren.’’

Zijn werk doet hij altijd thuis, maar dat is niet te verwarren met de negativiteit omtrent thuistatoeëerders. Een vriend van Dennis valt hem in de rede. ‘’De kracht van Dennis is dat hij ondanks zijn beperking een professioneel tatoeëerder is, goedgekeurd door de GGD. Hij onderscheidt zich absoluut van de thuistatoeëerders. Hij heeft alleen een shop aan huis.’’ Dennis vult aan: ‘’En die thuisshop is prettig vanwege de privacy. Hier zit je lekker, lassen we af en toe een pauze in. Gaan we even lekker in de woonkamer zitten, lekker ontspannen. Het is veel persoonlijker.’’

Hoe Dennis zijn toekomst in het tatoeëren ziet, weet hij nog niet. Of hij zich blijft focussen op zijn eigen shop, of in een andere tattooshop verder wil, laat hij in het ongewisse. ‘’Ik kom vaak in het tattoomuseum in Amsterdam. Hoe zij met elkaar werken, lijkt me ook heel leuk. Je kunt veel kanten op met tatoeëren,’’ besluit de Hoekenees.

Voor meer informatie over Dennis Zandstra: www.tattoo-denza.nl.

249835_536644543014450_367090017_n

Tim Reedijk, Algemeen Dagblad, 28-12-’12. Vóór de eindredactie.

