Oostdijk neemt afscheid als voorzitter Plusbus

De Plusbus is haar gezicht verloren. Na acht jaar volledige toewijding neemt Koos Oostdijk, voorzitter van de werkgroep van de Plusbus, morgen afscheid tijdens een receptie met vrijwilligers. Toen het Westlandse seniorenvervoerbedrijf in 2005 nog in de kinderschoenen stond, heeft de Monstenaar in samenwerking met anderen de kar getrokken bij de Plusbus. Zevenenhalf jaar later gooit Oostdijk de handdoek in de ring. ‘’Ik wil nu wel eens wat verantwoordelijkheid kwijt.’’

foto

In 2005 ruilde Oostdijk het bedrijfsleven in om wat voor de samenleving te doen. Met zijn werk voor de Plusbus maakt de voorzitter bijna net zoveel werkuren per week als bij zijn vorige baan, als eigenaar van een garage. ‘’Eigenlijk had ik vanuit mijn functie een helikopterview over het geheel. Ik deed de ledenadministratie, de bekeuringen en schade handelde ik af, regelde sponsoren, kocht auto’s en nam nieuwe vrijwilligers aan. Ook zaken als instructieavonden en jeu-de-boulesmiddagen nam ik vaak onder mijn hoede.’’

Mede dankzij het werk van Oostdijk had de Plusbus, een dienst van Vitis Welzijn, in 2006 sponsoring en konden de eerste twee bussen aangeschaft worden. Zo werden op 8 januari 2007 de eerste twee ritten gereden, met ongeveer 60 leden. ‘’En nu hebben zes bussen, 635 leden en 120 vrijwilligers. Dit is allemaal mogelijk gemaakt door sponsoren, en door reclamering op onze bussen. Zonder hen zouden we niet eens kunnen bestaan. 60+-ers, onze leden, zijn er onwijs blij mee!’’ De Plusbus zorgt er elke maandag tot en met vrijdag voor dat onze leden individueel van deur tot deur in het Westland en Hoek van Holland worden gereden.

Ondanks de sterke ontwikkeling van de Plusbus, heeft Oostdijk besloten ermee te stoppen. ‘’Van de zomer wil ik een aantal maanden weg. De verantwoordelijkheden die ik hiermee heb kan ik niet meer combineren met wat ik wil doen. Het is een soort bedrijf dat je leidt. Ik heb 35 jaar een eigen bedrijf geleid, en nu wil ik wel eens wat verantwoordelijk kwijt. Ja, ik denk wel dat ze me gaan missen. Ik had overal kijk op, was van alle markten thuis. Ik weet niet of ze al een nieuwe voorzitter hebben.’’

De Plusbus gaat een nieuwe voorzitter presenteren, als Oostdijk afscheid neemt. Dat gebeurt morgen in wijkcentrum Larix in ’s-Gravenzande, als er een receptie voor vrijwilligers wordt gehouden.

Tim Reedijk, Algemeen Dagblad, 10-01’13. Vóór de eindredactie.

