‘’Qua uitstraling en mensen is het niet bepaald een leuke school’’

Yvette Heijt (17) is een groot Nederlands snowboardtalent. Om haar sport te kunnen beoefenen, liet ze haar middelbare school achter voor een LOOT-school in de stad. Het verhaal van een meisje die haar dorpse school inruilde voor haar grote droom.

Het is een vroege donderdagmorgen aan de Noachstraat in Leiden. Niets straalt uit dat er tussen de talloze flats en huizen een school verstopt zit. Het Leonardo College is een kleine school, dat naast regulier onderwijs ook een afdeling heeft voor topsporters. Tussen de puberale Leidse jeugd, die zich in groepjes op het schoolpleintje verenigen, komt een Noordwijks meisje op krukken aanstrompelen. Yvette Heijt, momenteel herstellende van een enkelbreuk, ruilde haar gezellige middelbare school in om haar HAVO-opleiding op eigen houtje, bijna op antisociale wijze af te ronden. ‘’Die zeven uurtjes doe ik wel gewoon in m’n eentje.’’

Heijt (17) is een talentvol snowboardster, aangesloten bij Sporttop. Ze is één van de zes topsporters die dit jaar haar HAVO-opleiding wil afronden op de Landelijke Organisatie Onderwijs en Topsport (LOOT)-school aan het Leonardo College. In een veel te warm, grauw en kaal lokaaltje, begint Heijt haar verhaal. ‘’Je ziet het zelf wel. Qua uitstraling, en ook qua mensen, is het niet bepaald een leuke school. Je kent niemand uit de regio. Het moet maar…’’

Het begon allemaal op haar veertiende. Toen schoot de carrière van Heijt in een stroomversnelling, wat een andere wending aan haar schoolleven gaf. Toen de snowboardster vijftien jaar was, werd ze toegelaten in een nationale jeugdselectie. De bond bepaalde dat de jonge blondine naar een LOOT-school moest, zodat ze haar sport zou kunnen combineren met haar opleiding. ‘’En dus deed ik dat maar. Ik stond er wel voor open, ondanks dat ik het wel vervelend vond.’’

‘’Op mijn oude school, het Leeuwenhorst in Noordwijkerhout, had ik een hoop vriendinnen.’’ De grootste hindernis van de stap die ze in het vierde HAVO-jaar maakte naar de LOOT-school, bleek het inleveren van het complete sociale plaatje van de middelbare school. ‘’Ik heb hier geen vriendinnen. Aan het begin niet, en nu nog steeds niet. Vroeger had ik een sociaal leven op school. Bleven we na school even hangen, gezellig kletsen. Dat was leuk, daar haalde ik al genoeg sociale voldoening uit. Dat was wel fijn, omdat ik verder bijna nooit uit ga. Misschien dat dat voor mensen hier anders is: dit is een stadsschool en ik zat op een dorpse school.’’

‘’Ik ging in het begin wel met mensen om hier, maar dat waren niet echt vrienden. Toen ik gespreid examen moest doen, moest ik iedereen weer opnieuw leren kennen. Nu heb ik nog maar zeven uur per week les, en doe ik het wel gewoon in m’n eentje.’’

Zeven uur per week: dat klinkt niet alsof het onmogelijk met een topsport te combineren valt. Dat Heijt zo weinig op school zit, heeft een reden. ‘’Ik doe gespreid examen. Ik zou mijn examen vorig jaar in één jaar gaan doen, maar halverwege april zag de school geen kans van slagen. Ik had een paar nipte onvoldoendes, maar dacht zelf: ‘Dat komt wel goed.’ Mijn ouders vonden uiteindelijk ook dat ik het examen maar moest spreiden, omdat je anders alles opnieuw moet doen. Na je examen kun je het niet meer spreiden.’’
Zo hoeft Heijt zich nu nog maar zeven uur per week te melden in Leiden, voor lessen Nederlands en Engels. ‘’En dat is dubbel shit nu ik ook nog eens mijn enkel gebroken heb. Normaal zou ik deze tijd in het buitenland snowboarden, en zou ik dat mooi kunnen combineren met de beperkte schoolstof. Dan zou ik met de toetsweek naar Nederland komen. Ik doe nu niet zo veel. Ik ben sowieso niet zo druk met leren, ben niet zo gedisciplineerd. Ik doe wat ik moet doen, leer mijn stof, en haal een voldoende. Ben er niet de hele dag mee bezig: minimaal werk voor minimale voldoendes. Op mijn oude school noemden ze me wel een luie VWO-leerling.’’

IMG_4046

Een Nederlander en snowboarden blijft een lastige combinatie. De banen van SnowWorld blijven niet bevredigend, en de échte wedstrijden vinden ook niet in ons reliëfloze land plaats. Daarom is Heijt veel in het buitenland te vinden, al vindt de blondine niet dat de school daar perfect op anticipeert. ‘’De faciliteiten zijn er wel, maar niet voor wintersporters als ik.’’
‘’Voor zomersporters is het makkelijker, maar ik ben gewoon weg ’s winters. Dan leer ik zelfstandig, en maak ik gebruik van studiewijzers. Door het gespreide examen had ik veel weg gekund dit jaar, maar dat zit er nu even niet in. Het grootste voordeel van een school als deze is op dit moment het feit dat ik de leerplichtsambtenaar ontloop.’’ Dat levert Heijt geen problemen op met het missen van lessen. Ze vindt wel dat de aanpak voor wintersporters verbeterd kan worden. ‘’Maar ze doen wat ze kunnen, en dat respecteer ik.’’

Of de jonge snowboardster na haar HAVO-diploma gaat studeren, is nog niet zeker. De Randstad Topsportacademie in Rotterdam, maar ook het MBO zijn opties voor Heijt. ‘’Ik weet niet of een studie aan de Topsportacademie te combineren valt. Studeren is duur, en sporten is duur. Mijn moeder begon laatst over een tweejarige MBO-opleiding, zodat ik altijd wat achter de hand heb. Ik vind het lastig, want studeren lijkt me echt leuk, omdat je je eigen kant gaat kiezen. Aan de andere kant, Nicolien (Sauerbreij, red.) heeft ook alleen een VWO-diploma.’’

———————————————————————————————————————————————————————

Anita Blangé, docent bewegingsonderwijs en coördinator topsporttalentleerlingen op het Leonardo College in Leiden, over LOOT-scholen en over Yvette Heijt.

‘’De Landelijke Organisatie Onderwijs en Topsport (LOOT) wil leerlingen die van de bond een bepaalde talentstatus hebben zowel een succesvolle topsportcarrière als een succesvolle schoolcarrière bieden. Er zijn 29 LOOT-scholen in Nederland, en wij zijn er sinds vier jaar een van. Het Leonardo College heeft ongeveer 850 leerlingen, waarvan er circa 60 topsporter zijn.’’

‘’We waren voor onze status als LOOT-school al een sportieve school met een sportief publiek. Door onze status maken we het mogelijk voor sporters als Yvette mogelijk om de sport te combineren met school. Zij is in de wintermaanden veel weg, en dat valt op een normale school niet te combineren. Yvette krijgt de mogelijkheid om haar examen over twee jaar uit te smeren. Natuurlijk wilde ze haar examen graag in één jaar halen, maar we zagen in dat dat een kansloze actie was,’’ aldus Blangé. Heijt valt haar gevat in de rede: ‘’Maar ik heb het aardig lang volgehouden!’’
‘’Het risico op zakken, en daardoor álles over moeten doen, werd te groot,’’ vervolgt Blangé. ‘’Daarom sloot ze vorig jaar vier vakken af, en doet ze nu het andere pakketje vakken, bestaande uit Nederlands en Engels.’’

‘’Als je ziet hoeveel Yvette weg geweest is… Dat kan gewoon niet. Normale scholen mogen in extreme situaties twee weken verlof toekennen, méér niet. Voor ambitieuze sporters is het gewoon onwijs belangrijk om onderwijs te volgen op een LOOT-school!’’

Tim Reedijk, School voor Journalistiek [Minor Sportjournalistiek, Sporttop Magazine], 05-12-’12. Vóór de eindredactie.

 

