Westlanders ontwikkelen vakantieparkzoeker

Wat Funda is voor mensen die op zoek zijn naar een woning, moet VapZo.nl worden voor vakantieparken. Met die insteek zijn de Westlanders Edwin Vis en Marco Duindam vorige week gestart met VapZo, een website die de prijzen van vakantieparken toont inclusief de bijkomende verplichte kosten. Het nieuwe Westlandse initiatief toont transparante prijzen, waardoor de totaalprijzen met elkaar vergeleken worden en de consument niet gelokt wordt met aanbiedingen.

Het idee van de Westlanders is ontstaan na aanleiding van een onderzoek naar extra vakantiekosten van de Consumentenbond. ‘’De resultaten van dit onderzoek waren voor ons en iedereen in onze omgeving zeer herkenbaar. Iedereen die wel eens een weekendje weg wil boeken bij een vakantiepark krijgt te maken met extra reserveringskosten, toeristenbelastingen en vaak ook verplichte kosten voor bedlinnen en schoonmaak. Dan denk je voor 99 euro een leuke aanbieding te kunnen boeken, en dan ben je uiteindelijk toch nog rond de 200 euro kwijt,’’ aldus Marco.

Vakantieparkaanbieders voerden na het onderzoek van de Consumentenbond geen wijzigingen door in het prijsbeleid, en dus ging er een belletje rinkelen bij Edwin en Marco. ‘’Dat gebeurde tijdens een avondje sporten (en wat bier drinken),’’ vertelt Marco. Tijdens deze avond kwamen de mannen tot de conclusie dat de meest ideale website met betrekking tot vakantieparken volledig moet zijn, waarbij je ligging, periode en faciliteiten moet kunnen selecteren. Wat de prijs is van het goedkoopste huisje dat hieraan voldoet , moet meteen in beeld komen.’’
Daar kwam later nog een idee bij, namelijk de AlertService. ‘’De bezoeker moet in staat zijn om de prijsontwikkeling te kunnen volgen van een specifieke vertrekdatum. Dan krijgt de consument een melding als het gewenste prijsniveau bereikt is.’’

‘’Na die avond sporten zijn we gestart met het analyseren van de mogelijkheden en vooral de onmogelijkheden. We kwamen tot de conclusie dat het mogelijk zou moeten zijn om een dergelijke site op te zetten die de prijzen inclusief de bijkomende kosten met elkaar zou kunnen vergelijken. We kwamen er al snel achter dat dit zeer complex zou worden, omdat de extra kosten heel variërend zijn,’’ zegt Marco. Niet alleen worden kosten per persoon of per verblijf gerekend, maar ook per persoon per dag of nacht. ‘’En onze hele systeem moest opnieuw geprogrammeerd worden toen we erachter kwamen dat kosten ook per accomodatietype berekend kunnen zijn. Wij gingen er in eerste instantie vanuit dat dat per park zou gebeuren.’’

Uiteindelijk liepen de twee tegen de gekste dingen aan. Marco: ‘’Zes weken voor de decembermaand kwamen ook de eerste actieprijzen voor de kerstdagen. Deze speciale actieprijzen waren in veel gevallen duurder dan dat je via de normale prijs in november met vroegboekkorting zou boeken. Het vreemdste was een negatieve korting. Wanneer je via de site van de desbetreffende aanbieder de lastminute-aanbieding ging boeken, was je duurder uit dan dat je de normale prijs zou betalen! Onze site moet hier allemaal rekening mee houden en de klant moet altijd de goedkoopste optie voorgeschoteld krijgen.’’

Marco vertelt verder waarom VapZo zich vooralsnog focust op de drie grootste aanbieders in Nederland. ‘’Nadat we de prijzen van Landal, Roompot en Centerparcs hadden ingelezen bleek al snel dat we ons hadden verkeken op de hoeveelheid prijscombinaties. Er waren meer dan 5 miljoen verschillende prijzen en het sorteren van deze prijzen werd onze systemen te veel. We besloten toen ook  dat het vergelijken van de drie grootste aanbieders in Nederland in eerste instantie voldoende zou zijn om mee te starten. Het volledige aanbod van Europa proberen we in een later stadium toe te gaan voegen.’’

En zo ontstond dus VapZo, oftewel (Va)kantie(p)ark(Zo)eker. Een op het eerste oog prima initiatief, maar wel zwaar.  ‘’Als we van te voren hadden geweten hoeveel tijd en impact het opzetten van deze site had gekost, weet ik niet of we er aan begonnen zouden zijn. Achteraf snappen we dus waarom er geen andere transparante vergelijkingssites bestonden. Zoals we nu inschatten zal er voorlopig geen andere vergelijkingssite komen,’’ aldus Marco.
Toch zijn de reacties over VapZo wel lovend. ‘’In november en december hebben wij een demo van de site laten zien en de parken waren direct zeer positief en enthousiast. Eén van de partijen zei zelfs dat ze in jaren niet zo’n goed partnerinitiatief voorbij hadden zien komen.’’
‘’Het komende jaar willen we het aanbod gaan uitbreiden met de kleinere park aanbieders in Nederland. Daarna gaan we de parken in Europa verder in kaart brengen. Uiteindelijk willen we bereiken dat de consument die op zoek is naar een vakantiepark denkt aan VapZo.nl, en dit niet opzoekt in een zoekmachine zoals Google of Bing,’’ besluit Marco.

Advertenties