Pelgrimstocht naar Santiago

Elk mens is uniek, en zo ook Harry van Wijk. Dat is één van de conclusies die hij in zijn boek ‘Mijn levensweg in 60 dagen naar Santiago de Compostella’ heeft getrokken. De pelgrim ging te voet naar Santiago, en overwoog tijdens de tocht zijn leven en maakte daar aantekeningen van. De samenstelling hiervan resulteerde in een bijzondere combinatie van een reisverslag en een biografie.

De kaft van ‘Mijn levensweg…’ verklaart dat het boek niet het zoveelste verslag van een pelgrimage is. Het boek heeft namelijk een groot biografisch aspect, en wordt op ‘ontwapenende en soms ironische wijze’ vertelt. ‘’Ik heb ooit een lezing gehad van een schrijver die ook zijn voettocht  beschreef in zijn boek,’’ vertelt Van Wijk. ‘’Tijdens die tocht haalde hij per dag een jaar van zijn leven voor de geest. Naar aanleiding daarvan heb ik besloten om in 2007 ook zo’n tocht te doen.’’

Onderweg naar Parijs overwoog en maakte de pelgrim aantekeningen over zijn eerste twintig levensjaren. Zo ging dat verder. ‘’De volgende twintig levensjaren werden overdacht toen ik van Parijs naar de Spaanse grens gegaan ben, en mijn veertigste tot zestigste levensjaar heb ik overwogen in de tocht naar Santiago de Compostella.’’ Overigens heeft Van Wijk niet de volledige tocht gelopen. ‘’Ik heb ongeveer de helft van de reis gelopen, en de rest met een ander vervoersmiddel overbrugd. Dat is voor een pelgrim geen probleem, je krijgt nog steeds het pelgrimscertificaat. In mijn boek staat ook duidelijk beschreven hoe ik me verplaatst heb tijdens mijn niet altijd even goed voorbereide reis.’’

‘’Ik denk dat mijn biografie leuk is om te lezen,’’ vervolgt Van Wijk. ‘’Santiago spreekt aan. Ik ben tot enkele conclusies gekomen, waaronder het feit dat elk mens uniek is. Sommige vragen die ik mij gesteld heb, heb ik kunnen beantwoorden, sommigen niet.’’ Enkele vragen die Van Wijk zich gesteld heeft, zijn ook niet te beantwoorden. ‘’Ik geloof bijvoorbeeld wel dat er iets is, maar niemand kan even terugkeren en het bevestigen. Maar het verhaal draait ook grotendeels om familie, en mijn verleden.’’ Volgens de kaft van het boek ‘volg je het leven van een ‘gewone man’, kruip je in zijn huid, leef je met hem mee en voel je zijn blaren, en kom je tot de conclusie dat elk mens en zijn weg door het leven uniek is’.

Ondertussen is de pelgrim de helft van zijn oplage al kwijt. Hij gaf zelf het boek uit. ‘’Ik ben lid van de ruilkring Delft – Westland, waar ik iemand vond die mijn verhaal vakkundig en inhoudelijk wilde beoordelen. Een familielid is grafisch ontwerper, dus die maakte het design.’’
Uiteindelijk kon Van Wijk het boek presenteren aan ongeveer 75 mensen, afgesloten door een pelgrimsmaaltijd. Een paar maanden verder is hij dus al redelijk op weg met zijn oplage. ‘’Maar ik heb het niet nodig om ervan te leven; als ik er een paar overhoud is dat ook niet erg,’’ besluit Van Wijk. Het boek is voor €8,95 verkrijgbaar via mail (harvwijk@hotmail.com) en is voor 4 euro meer verkrijgbaar bij Bruna of Vingerling.

