‘Een jolig refrein met een serieuze ondertoon’

EVEN VRAGEN AAN Aart van den Berg, schrijver koningslied

Theaterproducent Aart van den Berg van Theater in Feite uit ‘s-Gravenzande schreef begin dit jaar de Westlandse carnavalskraker Van Wie Ben Jij Er Een? van Nico Meijer. Hij raakte tijdens een wedstrijd aan de praat met Johan Vlemmix. Een paar maanden later heeft Vlemmix een koningslied, gecomponeerd en geschreven door Aart van den Berg.

Hoe kwam dit tot stand?

,,Vlemmix zat in de jury bij een competitie voor carnavalshits. Ik raakte met hem aan de praat. Het is een leuke man met een serieuze onderlaag. Ik vertelde hem dat ik graag liedjes schrijf en een tijd later ging ik bij hem op de koffie. Er was wederzijds vertrouwen.”

Dit is z’n derde koningslied?

,,Ja, hij was dit jaar al bezig met Sta op voor Willem IV en Beatrix bedankt. Door verschillende omstandigheden is hij daarvan afgestapt. Van de week verzekerde hij me dat hij nu alleen nog met dit nummer bezig is.”

Wat voor nummer is het?

,,Het nummer heet Koninklijk Nederland. Het refrein is jolig, maar de coupletten hebben een serieuze ondertoon. Die gaan over dingen als tolerantie, respect en vrijheid. Het is eigenlijk een grote vraag aan Willem-Alexander. Het lied is dus serieus, maar ook grappig à la Vlemmix.”

Waar kun je het beluisteren?

,,Vanavond rond elf uur bij Rob Stenders op Radio 3 FM en iets ervoor waarschijnlijk ook bij WOS Radio. Vlemmix is aan het bellen met onder anderen Paul de Leeuw en Albert Verlinde om het ook landelijk onder de aandacht te brengen. Dat is voor mij en mijn bedrijf Theater in Feite ook weer interessant.”

Wat maakt dit lied speciaal?

,,Er zijn al behoorlijk wat koningsliederen, maar die zijn vaak inhoudelijk niet sterk. Dit nummer gaat ook echt ergens over; onze coupletten gaan veel dieper. Dat ben ik eerder nog niet tegengekomen.”

Kan John Ewbank inpakken?

,,Ewbank is ‘hoofdcomponist’ van het Koningslied. Zijn nummer heeft wel een mooie melodie. Ach, we zien wel of Koninklijk Nederland een hit wordt.”

In AD: 005_hdv1qu_20130329_adn02_00_orig.pdf

