Westlandse dames naar Copacabana Beach

KWINTSHEUL – Margrit Stijger (22) uit Kwintsheul en Yvonne Tran (19) uit ’s-Gravenzande vertrekken deze zomer naar de Braziliaanse Copacabana Beach. Niet voor een zonvakantie, maar voor het grootste internationale jongerenevenement ter wereld: de Wereld Jongeren Dagen (WJD).

Stijger kan het nog maar moeilijk bevatten. ,,Ik kan het me niet voorstellen dat ik straks met twee miljoen katholieke jongeren op dezelfde plek ben. Het is echt bizar.’’
De Wereld Jongeren Dagen in Brazilië brengen zo’n anderhalf à twee miljoen jongeren over de hele aarde bij elkaar. Er worden allerlei activiteiten met betrekking tot het katholieke geloof gehouden, zoals klein- en grootschalige culturele festivals, vieringen, muziekconcerten en theatervoorstellingen. Het hoogtepunt voor velen staat gepland op 25 juli – dan brengt de paus een bezoekje aan Rio de Janeiro. Vervolgens wordt er een avondwake gehouden onder de Braziliaanse sterrenhemel.
,,Ik sta er open in,’’ vertelt Stijger. ,,Dit wordt de eerste keer. Ik heb enthousiaste verhalen van vrienden en vriendinnen gehoord die me voorgingen bij de WJD in Keulen, Sydney en Madrid. Ik dacht – dat moet ik ook doen.’’
Vóór de WJB, die van 23 juli tot en met 28 juli worden gehouden, trekken de Westlandse dames er al op uit. ,,De reis duurt in totaal drie weken. Met verschillende organisaties maken we een trip in groepen van ongeveer 50 personen. Ik zit in de club met het thema ‘Binding’,’’ licht Stijger toe. ,,Wij gaan naar Suriname om cultuur te snuiven en met de plaatselijke bevolking te praten over het geloof. Yvonne gaat met een groep mee die als thema ‘Hart en Handen’ heeft. Zij zetten zich een week in voor de Braziliaanse bevolking.’’
Stijger noemt de trip een ‘stoute schoenenactie’. ,,Er komt ontzettend veel bij kijken en het kost een hoop geld. We hebben wat sponsoracties lopen, ook vanuit onze parochie. Wij kunnen elke vorm van steun gebruiken, zowel financieel als mentaal. Bovendien zijn wij allebei bereid om na afloop onze ervaringen te verkondigen.’’
Een ding is zeker – de stemming zit er goed in. ,,Alleen de gedachte al,’’ glundert Stijger. ,,Met zóveel mensen met hetzelfde geloof samenkomen. De binding, het samenzijn. Ik kan niet wachten.’’

