‘Genoeg markt voor brommobiel’

MAASDIJK –Het Westland kent sinds het begin van deze maand een heus brommobielencentrum. Emy van der Marel en haar partner zien markt in de ’45 kilometerkarretjes’.

De brommobiel riep lange tijd vooral cynische reacties op. Een koekblik op wielen, bijvoorbeeld. Nu zijn de 45-kilometerauto’s populairder dan ooit. Ouderen die niet meer het vermogen hebben om een auto te besturen waren al een bekende doelgroep, maar ook jongeren kiezen steeds vaker voor ‘warm en droog’, volgens Emy van der Marel, oprichter van Brommobiel Center Westland. ,,Al mijn vier zusjes hadden er één, en de jongste rijdt er nog steeds in.’’
Door de populariteit van de brommobielen in de familie Van der Marel ontstond het idee om in deze branche een onderneming te beginnen. ,,Mijn jongste zusje kreeg problemen met haar wagentje en was op zoek naar onderdelen. Hier in de buurt kwam ze er niet uit en na wat rondvraag bij brommobielbestuurders bleek dat een Westlander eigenlijk altijd naar Den Haag of Bleiswijk moet met hun probleem,’’ volgens de onderneemster. ,,En wij waren van plan om iets voor onszelf beginnen. Zodoende ontstond het idee voor een brommobielencentrum.’’
Op 1 juni opende het Brommobiel Center Westland haar deuren, dat overigens niet de enige bron van inkomsten is voor de eigenaren. ,,We hebben ook een loonbedrijf in groenonderhoud. Maar, maaien kan ook in de avonduren. We zijn ons er bewust van dat we het drukker gaan krijgen – dat is niet erg. We waren toe aan een nieuwe uitdaging.’’
Het is niet voor niets dat Van der Marel koos voor brommobielen. ,,Ik heb een natuurlijke interesse voor auto’s en techniek,’’ licht ze toe. ,,En van gewone autobedrijven zijn er al zó veel. Bovendien – wij zien om ons heen dat deze branche groeit omdat ook jongeren zich erin storten.’’
Toch blijven ouderen doelgroep nummer één voor het bedrijf. ,,Ik vermoed dat de jeugd al snel denkt: ik probeer het zelf even,’’ aldus de Maassluizenaar. ,,Ouderen hebben dat minder en zij zullen sneller iets láten repareren.’’
Dat is op dit moment ook de focus van Brommobiel Center Westland: onderhoud en restauratie. Daarmee wil Van der Marel eerst klanten scoren, om daar vervolgens een band mee op te bouwen. ,,En daarna gaan we denken over verkoop van brommobielen. Ondanks dat het best prijzige ‘karretjes’ zijn, denk ik dat je ze hier prima kunt verkopen. Het is toch het Westland, er zit nog genoeg geld in dit gedeelte van het land.’’
http://www.brommobielwestland.nl

Advertenties