Kweekkasjes op basisschool

’S-GRAVENZANDE – Op de Bomansschool in ’s-Gravenzande zijn de leerlingen van groep 5 wekenlang druk bezig geweest met hun eigen kweekkasje. Het resultaat: 26 mini-zonnebloemen. ,,Dit is een leerzaam project.’’

Het kweekkasje op de ’s-Gravenzandse Bomansschool is inmiddels leeg. De zonnebloemen hebben twee weken onder het glas gestaan en staan nu áchter het glas, op schoteltjes in de raamkozijnen van de school. De lengte van de minizonnebloemen varieert tussen 30 en 35 centimeter. Het onderhoud ervan wordt volledig verzorgd door de leerlingen van groep 5.
Frank van der Lans, docent van de combinatieklas van groep 5 en groep 6, coördineert het project. ,,Elke maandag vullen de leerlingen een werkplan in over ‘hun’ zonnebloem – iedereen heeft de verantwoordelijkheid over één bloem. Dat doen ze eerst met woorden, vervolgens tekenen ze het uit. Zo tellen ze bijvoorbeeld het aantal blaadjes en meten ze de lengte op.’’
Het project is nu ongeveer acht weken onderweg. De Bomansschool kreeg een lege kweekkas aangeleverd met zogenoemde tabletten. Die kleedden de kinderen zelf aan en zij pootten zelf de zaadjes. Enkele weken later werden de planten overgepoot en nu staan ze in de raamkozijnen.
Het onderhoud aan de zonnebloemen levert wisselende resultaten op. Het kweekkasje telde in het begin 34 planten. Uiteindelijk ‘lukten’ er 26. ,,Iedereen deed het op z’n eigen manier,’’ vertelt Van der Lans. ,,Ik kon niet teveel voorkauwen, want ik ben geen tuinder. Sommigen namen mest mee voor hun project. Ook was er een jongen die zijn bloem slecht water gaf – die haalde het niet.’’
Degenen die er niet in slaagden een volwaardige mini-zonnebloem te ontwikkelen, krijgen een andere opdracht. ,,Deze vier kinderen verzorgen onze (grote) zonnebloemen bij de Zonnebloemcup van het Algemeen Dagblad,’’ aldus Van der Lans.
Als de zomervakantie begint, nemen de leerlingen hun ‘werk’ mee naar huis. Met een tevreden gevoel, denkt de basisschoolleraar. ,,Dit is een leerzaam project en mijn klas vond het leuk om te doen. Het zou mooi zijn als we volgend jaar met zulke initiatieven doorgaan, ook omdat de link met het Westland aanwezig is. Ikzelf deed wel eens een project met tuinkers, die we op verschillende plaatsen in de school onderhielden. Dan zie je ook onder welke omstandigheden de producten het best groeien.’’
Het project met de kweekkasjes was een project dat op vijf Westlandse basisscholen werd uitgevoerd. Het bedrijf Van der Knaap Growing Solutions verzorgde samen met Blink (uitgever van o.a. Taptoe) het lesconcept. Dat alles gebeurde in het kader van het programma Westlandse Natuur- en MilieuEducatie (WNME), dat wordt gecoördineerd door Judith Zuiderwijk-Groenewegen van de Gemeente Westland. Zij licht een en ander toe over het initiatief. ,,Het hoofddoel is om kinderen op jonge leeftijd kennis op te laten doen over natuur, milieu en leefomgeving. De zelfgekweekte planten kunnen dienen als een leuk cadeau, maar passen ook prima op het terras of in de vensterbank.’’
Van der Lans vindt het project ‘leuk’, maar denkt ook aanknopingspunten te hebben gezien voor een verbetering van dit soort initiatieven. ,,Denk bijvoorbeeld aan kastomaatjes, waarbij een tomatenkas wordt bezocht. Dan is ook nog eens de link met het Westland groter.’’

Advertenties