‘Ik kan het gewoon niet laten’

MAASDIJK – Café de Dijk – aan de Maasdijk – is elke doordeweekse dag al om 6.00 uur open. Zo veel klanten trekt dat niet, maar daar maalt eigenaar Leo Vellekoop (54) niet om. ,,Ik kan het gewoon niet laten.’’

Het is donderdagochtend, 6.00 uur stipt. De Maasdijk is rustig, bijna autovrij.  Uit Café de Dijk klinken al de klanken van een Nederlandse smartlap. Eigenaar Leo Vellekoop (54) heeft net de deuren geopend en drinkt zijn eerste kop koffie. Hij pakt de krant van gisteren erbij – de nieuwe is er nog niet.
Maar wie gaat er om 6.00 uur in een café zitten? ,,Weinig mensen,’’ vertelt Vellekoop zonder blikken of blozen. ,,Maar we gaan tóch open voor de mensen die wel een bakkie willen doen voor hun werk. Zo’n drie keer per week komt een handjevol mensen langs. En als er niemand is, doe ik het onderhoud van de tuin. Onkruid, knopjes trekken. Daarnaast heb je ook altijd verfwerk, zowel binnen als buiten. Je bent altijd bezig.’’
De café-eigenaar heeft geen enkele moeite met het vroege tijdstip. In april besloot hij, samen met zijn vrouw Yvon, De Dijk ook ’s morgens vroeg open te doen. ,,Ik word altijd vroeg wakker en dan heb ik niks te doen. Waarom zou ik dan het café niet openen, dacht ik. Vroeger gebeurde dat vaker in het Westland, nu komt het bijna niet meer voor. Ik kan het gewoon niet laten.’’
In de wintermaanden verwacht Vellekoop een stijging van het aantal klanten ten opzichte van de zomerperiode. ,,Als het rotweer is,’’ licht hij toe. ,,Dan zoeken de mensen vast onze warmte op als ze op de dijk rijden, bijvoorbeeld.’’
Voor de Westlander is het café veel meer dan werk. ,,Het is – net als met mijn extra werkzaamheden als zzp’er in de electra – een hobby. Ik werd in 2006 ziek na 25 jaar horeca. Ik was zeven jaar uit de roulatie. Geloof me, je komt in een zwart gat. Dan ben je blij als je weer kunt werken. Gelukkig hebben we een vrij hecht gezin, die altijd konden en kunnen helpen. Mijn vrouw neemt het nu na negen uur ’s morgens over en mijn zoon en zijn vriendin springen vaak in.’’
Voor de financiën opent het café niet zo vroeg. ,,Ik zeg wel eens: als je dit werk doet om rijk te worden, kun je beter morgen nog stoppen,’’ zegt Vellekoop lachend. ,,En inderdaad, als je financieel moet draaien op die ochtenden, wordt het niks. Gelukkig verdien ik op dit moment mijn geld met twee hobby’s.’’

In AD: 002_hwv1qu_20130724_adn02_00_orig.pdf

