Reizende boekenwinkel

MONSTER – Met een boekenmarkt die op haar gat ligt, is creativiteit een vereiste. Nelly de Ruiter (46) heeft haar oplossing gevonden: met de boeken naar de mensen toe.

Ruim twintig jaar lang werkte Nelly de Ruiter (46) in een Rijswijkse boekenzaak. ,,De laatste jaren werd het alsmaar rustiger,’’ veronderstelt de Monstenaar. ,,Ik had in m’n hoofd al langere tijd een idee om een eigen bedrijf op te starten. In 2011 was het moment daar en ontstond Boeken Onderweg.’’
De Ruiter reist bepakt met boeken rond om titels voor te dragen waar ze ‘zelf achterstaat’. Ze gaat langs zogenaamde boekenparty’s, scholen en kinderdagverblijven, waarbij eerstgenoemde favoriet is. ,,Het houdt in dat mensen thuis een boekenparty voor meerdere mensen geven en mij daarvoor inhuren. Ik vertel dan vol passie over de boeken. Mijn top-10 boeken op dat moment draag ik altijd op; die wisselt vaak.’’
De collectie titels van de onderneemster is groot. ,,De meesten heb ik gelezen, maar ik heb zó veel grote kratten vol met boeken en prentenboeken, dat ik niet alles op mijn duimpje ken.’’ Zelf verklaart ze ‘ongeveer 200 kratten vol’ te hebben. ,,Ik ken niet elk leesboekje en ik bestel ook niet elk nieuw boek. Je moet al zo veel lezen. Ik houd ook vast aan titels die ik zelf waardeer, zoals het relatief onbekende Een Duif En Een Jongen van de Israëlische schrijver Meir Shalev. Dát soort boeken zijn mooi om over te vertellen.’’
Ook gaat de Monstenaar geregeld op bezoek bij scholen en kinderdagverblijven. Met het oog op de Kinderboekenweek (2 oktober – 13 oktober), gaat veel aandacht naar deze markt toe. Op meerdere Westlandse basisscholen heeft ze een stand. ,,En daar hoop ik ook weer boekenparty’s ‘uit te halen’. Daar kan ik beter mijn ei kwijt omdat ik meer mag vertellen.’’
Behalve de boekenparty’s en haar optredens tijdens de Kinderboekenweek, doet De Ruiter nog meer op scholen en kinderdagverblijven. ,,Denk daarbij bijvoorbeeld aan koffieochtenden op scholen. Ik neem boeken mee en vertel daarover, dat is leuk,’’ licht ze toe. ,,En soms ga ik ’s avonds naar kinderdagverblijven met mijn verhaal.’’
Met de activiteiten van Boeken Onderweg hoopt De Ruiter mensen te inspireren voor lezen. De opkomst van e-books en andere elektronica zorgt ervoor dat mensen steeds minder vaak een papieren boek in handen hebben. ,,Het is toch ideaal om aan het zwembad op vakantie een boek in je handen te hebben,’’ vraagt ze zich openlijk af. ,,Bovendien gaat nooit ‘de batterij leeg’ en is het minder vervelend als er water op komt.’’
http://www.boekenonderweg.nl

