Tuinbouw op televisie

NAALDWIJK – Ibuki Hiruta (35) is van Japanse afkomst en woont sinds acht jaar in Naaldwijk. Mede dankzij haar toedoen zond een groot Japans tv-kanaal een uitgebreide special over het Westland uit.

Het is misschien lastig voor te stellen, maar op 16 juli jongstleden keken miljoenen Japanners op tv naar een special over het Westland. Een tv-presentator van het Japanse reisprogramma City Walking in Europe vertoefde twee dagen in Naaldwijk, bij Ibuki Hiruta (35).
Hiruta is in Japan geboren en verhuisde acht jaar geleden naar het Westland. Ze trouwde met Westlander Jan Valstar en werd moeder. ,,Ik had het vrij lastig hier. Ik miste de anonimiteit die ik in Tokio gewend was. Na de geboorte van mijn zon genoot ik van het rustige leven hier.’’
De Japanse was zelf ook enigszins verbaasd toen tv-zender BS Nippon interesse toonde in het relatief onbekende Westland. ,,Het programma City Walking in Europe is een vrij populair reisprogramma in Japan. Elke week wordt een uur lang een Europese stad uitgelicht, waar een ‘local’ als stadsgids dient. Ze wilden wat anders dan Amsterdam en de tulpen. Daarom kwamen ze in januari uit in Delft.’’
Via-via kwam de mail van de tv-zender bij Hiruta terecht. Ze nam contact op met het programma, maar hoorde maandenlang niks.  Ze hield hoop en uiteindelijk wilde een Japanse delegatie in mei opnames komen maken.
Het Westland is in Japan bijna onbekend, weet Hiruta. ,,Alleen enkele mensen die gespecialiseerd zijn in tuinbouw kennen het Westland. Verder niemand. Wel krijgt de Nederlandse tuin- en landbouw tegenwoordig meer aandacht omdat veel boerenland vernietigd is door de recente aardbeving en de kernramp Fukushima.’’
Zodoende werd een presentator die de hele wereld heeft gezien door het pittoreske Naaldwijk heen geleid. ,,Ik nam hem mee naar de banketwinkel, waar ik hem stroopkoeken liet proeven. Ik liet hem eigenlijk alles zien: de boekenwinkel, de Oude Kerk, het pannenkoekenhuis, de kaaswinkel. We maakten een boottrip tussen de kassen en bij Bij5 aten we een aspergemenu met lokale groenten.’’
De tweede dag kreeg de presentator meer van het Westland te zien.  Flora Holland mocht niet ontbreken en daarna gingen de Japanners ‘bakkiefietsen’. ,,Op zo’n grote, zware,  Nederlandse bakfiets. Dat is een geweldige manier om het Westland te ontdekken. Ook bezochten we het Monsterse strand.’’
Uiteindelijk, twee maanden na de opnames, werd de special uitgezonden. Met succes, volgens Hiruta. ,,Volgend jaar wordt het verkocht aan een Japans kanaal dat gespecialiseerd is in reizen en toerisme. Dan worden de beelden van het Westland voor de komende vijf jaar herhaald.’’

In AD: 002_hwv1qu_20130906_adn02_00_orig-1.pdf

Advertenties