Oma schrijft gedichtenbundel

’S-GRAVENZANDE – Edith Brederode van der Eijk (64) heeft haar bevindingen van het worden en zijn van een oma op een creatieve manier vastgelegd. Zij schreef de gedichtenbundel De geboorte van een oma!.

Een paar jaar geleden was de oudste kleinzoon van Edith Brederode (64) qua lengte op ooghoogte met de brievenbus van oma Edith. Elke keer als hij op bezoek kwam, keek hij door de gleuf en riep: ‘oma, ik ben thuis’. Situaties als deze zijn het geraamte van de gedichtenbundel De geboorte van een oma! van Brederode.
Vanaf het moment dat de ’s-Gravenzandse wist dat ze grootmoeder zou worden, zo’n 8 jaar geleden, had ze pen en papier paraat. Alle bevindingen legde ze vast in de vorm van een gedicht. ,,Ik heb drie kleinkinderen: Bram (7), Gijs (5) en Meike (2). Elke keer bekroop mij het gevoel dat ik even snel achter mijn computer moest kruipen. Dan begon ik te tikken – allemaal op basis van emotie. Trots, geluk, blijdschap en genot. Dat begon al toen mijn kleinkinderen nog niet geboren waren. Toen alleen het hartje was gehoord. Dan schreef ik meteen een gedicht.’’
In een periode van revalidatie – Brederode was enkele weken uit de roulatie – besloot ze de gedichten gaan bundelen. Ze meldde zich aan bij Boekscout.nl en tot haar eigen verbazing werd haar boek eruit gepikt. De bundel werd uitgegeven en uiteindelijk werd een boekje van 74 pagina’s, inclusief foto’s, gemaakt. Oma Edith was in haar nopjes. ,,En alles zelf gemaakt, hè. Het is eigenlijk zo simpel, maar zó herkenbaar. Ik vind het vooral mooi dat de uitgever mijn boek omschrijft als ‘een feest van herkenning voor alle (aanstaande) oma’s. Hij dacht alleen maar: ‘zo moet mijn oma dat hebben ervaren’. Ik kan me daar wel in vinden.’’
Eén ding wil Brederode benadrukken. ,,Ik vind mezelf geen dichteres. Als ik zie hoe dichters soms twee maanden met een stuk bezig zijn: daar kan ik me niet mee vergelijken. Ik schrijf alles op basis van emotie. Ook mijn wekelijkse gedicht in De ’s-Gravenzander, die ik al 14 jaar schrijf, gaat vaak over het grootmoederschap of de actualiteit.’’
Het boek is voor de zomervakantie uitgekomen en verkrijgbaar bij Boekhandel Vingerling in ’s-Gravenzande en Naaldwijk. Tevens is het via Boekscout.nl verkrijgbaar voor €13,95.
Van één iemand weet Brederode zeker dat hij het boek heeft gelezen. ,,Mijn kleinzoon kwam laatst naar me toe,’’ vertelt ze. ,,Hij zei: ‘Ik heb je boek helemaal uitgelezen, oma’.’’

