Westlandse aast op studententitel

’S-GRAVENZANDE – Is de beste MBO-student van Nederland een Westlandse? Linda Goutier (24) uit ’s-Gravenzande is Mondriaan MBO Uitblinker 2013 en doet een gooi naar de titel nationale uitblinker van dit jaar.

Linda Goutier (24) heeft haar status als Mondriaan MBO Uitblinker 2013 vooral te danken aan haar afstudeerstage in het laatste jaar van de opleiding Hotel Ondernemer Manager. De ’s-Gravenzandse trok naar Canada en ging aan de slag bij de Westin Nova Scotia, een hotel in Halifax. ,,Een aanrader,’’ licht Goutier toe. ,,Het was een allround ervaring waarbij ik op zowel inhoudelijk als persoonlijk vlak veel heb geleerd.’’
De Westlandse blonk uit door op eigen initiatief een efficiëntieonderzoek naar de ureninzet van de housekeeping te doen bij het hotel. ,,Daarmee wilde ik de personeelskosten verlagen en de kwaliteit van het geleverde product verbeteren. Zij besparen nu 2000 Canadese dollars per maand – ongeveer 1480 euro. Door dit onderzoek won ik op ROC Mondriaan afgelopen jaar al de managementprijs.’’
De 24-jarige streber heeft maar liefst acht jaar middelbaar beroepsonderwijs gevolgd. Na haar vmbo-opleiding volgde ze vier jaar de koksopleiding (niveau 3) op het ROC. Daarna werkte ze vier jaar als kok en uiteindelijk besloot ze terug te keren op school. Goutier vervolgde haar MBO-carrière met wederom een horecagerelateerde opleiding, ditmaal op niveau 4. ,,Dat was een grote stap. In mijn vrije tijd werkte ik bij restaurant Seinpost in Scheveningen en ben ik blijven sporten. Met enthousiasme en wilskracht kun je ver komen, zeker als je weet wat je doel is. Ik wilde mijn kennis verbreden, met producten en gasten bezig zijn.’’
Inmiddels woont en werk Goutier in Limburg. ,,Ik ben nu werkzaam als food & beveragemanager bij Hotel Beaumont – Restaurant Harry’s. Hier droomde ik van na mijn opleiding,’’ vertelt ze. ,,Het is hoog gegrepen, maar een fantastische ervaring op managementgebied en persoonlijk vlak.’’
Haar nieuwe baan is ‘een droom’, maar de ’s-Gravenzandse heeft meer ambities. Ze heeft inmiddels een ondernemingsplan geschreven voor haar eigen horecabedrijf, Madame Goutier. Toch is de realisatie van dit idee voorlopig koffiedik kijken. ,,Ik kan hier nog niets over kwijt. De komende jaren focus ik me op mijn huidige werk bij Hotel Beaumont – Restaurant Harry’s.’’
De ex-leerling vertegenwoordigt haar school ROC Mondriaan op de landelijke Dit is MBO!-manifestatie op donderdag 10 oktober. Hier kan Goutier de nationale MBO-uitblinker van Nederland worden als zij de meeste stemmen krijgt. Stemmen kan vandaag en morgen nog.
http://www.ditismbo.nl/uitblinkers/2013/linda-goutier

