Recensie: Eyeopener voor de voetballiefhebber

Voetbal & Maffia: ‘We schieten je kapot’ is een thriller die op de waarheid berust. Schrijvers Tom Knipping en Iwan van Duren hebben vijf maanden vuistdiep in de onderwereld van het voetbal gezeten en laten met dit boek zien hoe rot het spelletje is. Verdachte situaties in het voetbal werden vaak bedekt met de mantel der vergetelheid, maar na het lezen van dit boek kijkt een ieder met een andere blik naar voetbalwedstrijden.

Het zegt genoeg dat Knipping en Van Duren nog vóór publicatie van dit boek een hoorzitting van de Tweede Kamer bijwoonden om de leden op de hoogte te brengen. De schrijvers zijn precies op tijd begonnen met hun onderzoek. Matchfixing en de voetbalonderwereld zijn onderbelicht en staan (te) laag in de pikorde bij politie en overheden. De onderzoeken in dit boek brengen een nieuwe wereld aan het licht.

De verhalen komen uit heel Europa en gaan niet over luttele bedragen. Het zijn exorbitante geldstromen en zaken om leven of dood (‘we schieten je kapot’). De kracht van dit boek zit ‘m in het onbekende. Bij aanvang weet je niet dat de situatie zo schrikbarend is. Het is een wake up call voor heel Europa, voor Europol en waarschijnlijk ook Interpol. Wedstrijden waar de lezer waarschijnlijk zelf naar heeft gekeken (bijvoorbeeld: het succes van Guus Hiddink met Zuid-Korea) worden ineens in een ander daglicht gesteld. Want hoe kon u weten dat de scheidsrechter na de wedstrijd tegen Italië een goedgevulde koffer ophaalde?

Matchfixing is een fenomeen waar iedereen wel eens van had gehoord. Voetbal International plaatst zo nu en dan een artikel, af en toe komt iets in het buitenland aan het licht. Dit boek is een eyeopener voor de Nederlander die in het weekend zijn favoriete club bekijkt. Matchfixing is dichterbij dan iedereen dacht. Wat te denken van één van de grootste pionnen in deze onderwereld: Rooie Paul? Een man als anderen, wonend in Noordwijk.

Dit boek toont aan dat een gedegen research noodzakelijk is voor een goed boek. Doordat Knipping en Van Duren zich vijf maanden afzonderden van het blad Voetbal International, hebben ze zich volledig kunnen toeleggen op het onderzoek. De bronnenlijst aan het einde van Voetbal & Maffia verklaart een hoop: ze hebben alle enigszins bereikbare pionnen geprobeerd aan het woord te krijgen. De compilatie daarvan is een boek die zaken aan het licht brengt waar menig instelling van de politie zijn profijt mee kan doen. Aan de andere kant is het opmerkelijk dat twee onderzoeksjournalisten deze zaken aan het licht moesten brengen.

In deze editie worden 25 opmerkelijke verhalen omtrent corruptie, matchfixing en andere lugubere praktijken in de gehele Europese voetbalonderwereld aan de kaak gesteld. Voor de volledigheid is de tweede versie van dit boek een aanrader: Voetbal & Maffia: ‘In de Lage Landen’. Als u nog niet genoeg geschrokken bent van de eerste publicaties, wordt in deel twee fijntjes de corruptie wat dichter bij huis beschreven.

voetbal-maffia