Ode aan Ghanees afval

WESTLAND – TU Delft-studenten Sander van der Valk (20) en Bob Dijkhuizen (20) ontvluchten binnenkort de Nederlandse kou. De Westlanders vliegen op maandag 11 november naar Ghana en gaan daar tweeënhalve maand aan de slag voor non-profitorganisatie Trashy Bags.

Bob Dijkhuizen (20) verwacht een ‘flinke cultuurshock’ in Ghana. ,,De verhalen van studenten die er geweest zijn, zijn zeer positief. Iedereen is vriendelijk en staat open voor buitenlanders. Onze opdrachtgever, Trashy Bags, heeft Ghana bestempeld als ‘Afrika voor beginners’. Toch willen niet te opvallend aanwezig zijn, want als westers persoon wordt je geassocieerd met geld en zelfs met Amerikaanse invloeden in islamitische landen.’’
Sander van der Valk (20) en Dijkhuizen worden geassisteerd door twee andere studenten van de Technische Universiteit Delft, Eva Verhoef (23) en Renate Buizert (21). Afzonderlijk van elkaar kozen zij de minor International Entrepreneurship and Development. Na een selectieprocedure kwamen de studenten terecht bij Trashy Bags.
De non-profitorganisatie combineert volgens de studenten marketing en verkoop, maar ook productieproces en milieu. ,,Ze verzamelen plastic waterzakjes en oude billboards en verwerken die tot producten als tassen en laptopsleeves. Zo bieden zij werk aan zestig mensen. De zakjes worden door lokale inwoners van de hoofdstad Accra verzameld en verkocht aan Trashy Bags. Zij worden voorzien in hun levensonderhoud en de straat blijft schoon,’’ aldus Dijkhuizen.
De Westlanders hebben zich verdiept in de visie van hun minorproject, blijkt uit de woorden van de 20-jarige Dijkhuizen. ,,Trashy Bags wil laten zien dat afval een nuttige rol kan vertolken nadat het is gebruikt voor zijn originele doel. Tenslotte willen ze de inwoners van Ghana leren wat de gevaren zijn van vervuiling en hen stimuleren om eigen afval verantwoord weg te gooien.’’
Het bedrijf heeft al een bestaand concept. Wel hopen Van der Valk en Dijkhuizen hun steentje bij te dragen aan de ontwikkeling van de onderneming. ,,De kosten die zij maken, worden onvoldoende gedekt door de inkomsten. De producten zijn relatief duur – 10 à 25 euro – en dat maakt de Ghanese markt beperkt. Ze willen de internationale markt meer aanspreken. Daarin ligt een rol voor ons. De webshop moet een internationale uitstraling krijgen; het is de bedoeling dat het voor mensen buiten Ghana aantrekkelijk wordt om producten aan te schaffen.’’
Ook moet men bekend raken met het merk Trashy Bags, vertelt Dijkhuizen. Daarom starten de studenten een marketingcampagne. ,,Die is onder meer gericht op sociale media en lokale conventies met internationale groothandelaren. Tevens willen we kijken of we de productie efficiënter kunnen laten verlopen door onder meer het productieproces en voorraadbeheer te evalueren. Ook willen wij nieuwe productonderwerpen verzinnen en invoeren.’’
De groep studenten heeft verschillende acties opgezet om sponsors te trekken, waaronder een pre-order actie voor drie verschillende producten van Trashy Bags. Meer informatie over sponsoring is op te vragen per e-mail.
trashybags.tudelft@gmail.com

993460_741215812559591_2141400046_n

Advertenties