‘Vastbesloten finish te halen’

MONSTER – Kate de Jong (24) trekt begin volgend jaar naar Brazilië om met vijftig vrouwen een halve marathon te lopen. De opbrengst gaat naar kwetsbare kinderen in het land. ‘Ik heb een keuze, zij niet’.

De Monsterse heeft het avontuur vooral te danken aan haar babbel. ,,Ik sprak een man die een hele marathon gaat lopen,’’ vertelt Kate de Jong (24). ,,Toen zei ik met m’n grote mond: ‘jammer dat het niet voor vrouwen is bestemd’. Toen we deze halve marathon voor vrouwen tegenkwamen, moest ik wel.’’
De Jong is geen geboren hardloopster. ,,Ik surf, kitesurf en voetbal. Maar hardlopen, nee.’’ Om een halve marathon te volbrengen, is fikse training vereist. ,,Via via kreeg ik trainingsprogramma’s. Het verloopt heel wisselend. Ik loop steeds betere tijden, maar heb wel last van knieblessures die ik nooit eerder had. Ik hoop niet dat dit mij belemmerd voor de halve marathon. Gelukkig heb ik een sterk karakter, doorzettingsvermogen. Bovendien denk ik aan de Braziliaanse kinderen. Ik heb een keuze, zij niet. Dat geeft een push.’’
Op 12 februari loopt ze de marathon met vijftig vrouwen, die ze inmiddels heeft ontmoet op een 15 kilometerloop in Alphen aan den Rijn. ,,We raakten snel close,’’ licht de Monsterse toe. ,,En we houden elkaar veel op de hoogte van onze ontwikkelingen via sociale media.’’
De trip naar Brazilië, georganiseerd door de christelijke kindsponsororganisatie Compassion, duurt tien dagen. De Jong: ,,We gaan plekken bezoeken waar kinderen leven die worden gesponsord door Compassion. Bij Brazilië denk ik vooral aan carnaval, niet aan kinderprostitutie en mensenhandel. Dat motiveert me om me hiervoor in te zetten. Ik ben al meerdere keren in Afrika geweest voor vrijwilligerswerk en daar heb ik veel schokkende dingen gezien. Maar ik houd van de derde wereld, ik zou er best willen wonen.’’
De Jong is druk bezig met sponsorgelden voor haar loop. Zo organiseerde ze al een surfbenefiet bij Westbeach Events. ,,Dat kwam behoorlijk out of the blue. Mijn vriend en twee anderen bekenden gaven surflessen. Ik was rond die tijd jarig en wilde alleen maar sponsorgeld hebben. Ikzelf heb alles wat m’n hart begeert.’’
Met deze spontane actie haalde De Jong al de helft van haar ‘verplichte’ sponsorgeld van 2500 euro op. Samen halen de vrouwelijke loopsters een bedrag van 125.000 euro op en zoeken ze voor 250 kinderen een sponsor. Daarom organiseert ze nog een benefietactie, de Kerstmarkt 4 Compassion. ,,Dit houd ik op donderdagavond 12 december bij Huyskweker de Zonnebloem aan de Zwartendijk 19a in Monster. Veel winkels hebben een stand en iedereen is welkom.’’
De Jong heeft veel zin in de trip. ,,Ik wilde altijd al een keer naar Brazilië, ben ook benieuwd naar de voorbereidingen voor het wereldkampioenschap voetbal. Maar bovenal ben ik vastbesloten volgend jaar de finish te halen.’’
http://www.compassionmarathon.nl

