‘Trots op ons product’

Vijf studenten van Lentiz MBO Greenport hebben met het ontwikkelen van een Westlands badlaken een prijs gewonnen in het kader van jong ondernemerschap. ‘Wij zijn trots op ons product én op het Westland.’

De breinen achter Towelz, zoals het studentenbedrijf door het leven gaat, zijn Stefan Persoon (20), Roy Valstar (19), Stan Duijvestijn (18), Tom Kuijvenhoven (18) en Maarten Bruijn (23). Zij wonnen vorige maand een companylaunch bij ABN Amro, georganiseerd door Stichting Jong Ondernemen. Vanuit hun opleiding aan Lentiz MBO Greenport namen zij deel aan dit ondernemerschapsproject.

Het idee voor een Westlands badlaken ontstond na een stevige brainstormsessie, vertelt Persoon. ,,Er zijn allerlei producten gerelateerd aan het Westland verkrijgbaar, maar een badlaken bestond nog niet. We hebben de mogelijkheden onderzocht en dit idee opgepakt.”

Voorwaarde
Towelz koos voor een Poeldijkse drukker om hun product te realiseren. Persoon: ,,Dat de drukker uit Westland komt, was wel een voorwaarde, ja. Westlanders onderling hebben makkelijker contact. We hebben nu een oplage van 300 stuks, gefinancierd door aandeelhouders. Als het goed in de markt ligt, gaan we ermee verder.”

Tijdens de companylaunch bij ABN Amro in Rotterdam presenteerden ruim 30 jonge ondernemers hun product. Towelz troefde ze allemaal af. ,,Behalve met de goede kwaliteit van ons product, hebben we vooral punten gescoord met de presentatie,” weet Persoon. ,,De jury liet blijken dat wij trots uitstraalden, zowel op ons product als op het Westland. Ze zeiden: ‘jullie staan er echt voor 120 procent achter’.”

De concurrentie was pittig. Studenten van de Hogeschool Rotterdam werden tweede met een apparaat dat met lichtjes aangeeft of de watertemperatuur veilig is voor kinderen. De derde plek was eveneens voor studenten van Lentiz MBO Greenport; zij ontwikkelden een houder tegen het lekken van ijsjes.

Het vijftal is ambitieus en wil doorpakken met hun badlaken. ,,De plannen voor een doorstart liggen klaar. Of we dat daadwerkelijk doen, ligt aan de ontwikkelingen de komende tijd. De reacties zijn tot nu toe positief. Mochten we doorstarten dan gaan we innoveren. Zo willen we andere agrarische gebieden gaan oppakken, zoals de Achterhoek en de Bollenstreek. Daar heerst hetzelfde, familiaire gevoel als in het Westland,” aldus Persoon.

De badlakens zijn te bestellen via westland-handdoek@hotmail.com.

Advertenties