Anorexia-boek gaat internationaal

 De pas 19-jarige Joyce Huis uit Maasdijk bracht bijna 2 jaar geleden de autobiografie De weg door ellende uit. Het boek, over de dood van haar vader én haar eetstoornis, wordt nu internationaal uitgegeven.

De autobiografie bevat stukken uit het dagboek van Joyce Huis die ze bijhield toen ze op jongere leeftijd de confrontatie met de sluipende ziekte anorexia nervosa aanging en deze maar ternauwernood wist te overwinnen.

Het tijdrovende bundelen en corrigeren van deze teksten diende al grotendeels als profielwerkstuk op de havo. Later bleek het een springplank voor een heftig, persoonlijk boek. Eind mei 2012 werd De weg door ellende op de Nederlandse boekenmarkt uitgebracht. Vanaf deze maand gaat het traject van vertalen en uitgeven van start en gaat het boek de landsgrenzen over.

Wereldwijd
Haar Nederlandse uitgeverij, Free Musketeers, sloot vorig jaar een samenwerkingsverband met America Star Books. Zodoende kreeg Huis de mogelijkheid om haar boek internationaal uit te geven. America Star Books meldt De weg door ellende aan bij de Amerikaanse drukker Lightning Source, dat op zijn beurt weer onderdeel is van de grootste boekgroothandel en distributeur ter wereld, Ingram. ,,Lightning Source heeft wereldwijde distributiekanalen,” vertelt Huis. ,,Dus zo’n 30.000 groothandels en boekenwinkels verspreid over honderd landen geven het boek uit. Ook brengt de drukker mijn boek als e-book onder bij Amazon.com, de grootste online winkel ter wereld.”

De weg door ellende heeft plotsklaps een enorm bereik. ,,Ik heb geen flauw idee wat ik ervan moet verwachten,” vertelt Huis. ,,Maar ik ben zelf vijf maanden in de Verenigde Staten geweest in 2013 en ik heb gemerkt dat er veel vraag naar is. Amerika is met circa 800 privéklinieken het mekka van de verslavingszorg. Verslaving is voor hen onderdeel van het leven. Daar is de markt waar alle literatuur en onderzoek op het terrein van verslavingszorg vandaan komt en ik zie het dus absoluut als een kans om daar mijn boek te mogen uitgeven.” Ze is tevreden met de resultaten van het boek tot dusver in Nederland. ,,Het gaat goed,” licht ze toe. ,,Hoewel mijn boek alleen online is te verkrijgen, weet ik dat een aantal boekenwinkels het ook fysiek verkoopt. Daarnaast mocht ik drie maanden geleden al het goede nieuws vernemen dat de Nederlandse Bibliotheek Dienst (NBD) De weg door ellende in de aanschafinformatie heeft opgenomen. Dit maakt het aantrekkelijker voor mijn lezers en dát is het doel.”

