Groundhopper verlaat huis en haard voor Schotse Hearts

De Tilburgse groundhopper Joris van de Wier (35) staat voor een nieuw avontuur. Nadat hij al alle 92 Engelse profclubs bezocht en daar het boek Terraces & Floodlights over schreef, wil de avonturier nu huis en haard opgeven om een jaar in Schotland te gaan wonen voor een nieuw verhaal over de gedegradeerde, slapende reus Heart of Midlothian.

Joris van de Wier raakt bijna in extase als hij terugdenkt aan 30 maart. Hearts treft in eigen huis de grote concurrent en stadsgenoot Hibernian, Van de Wier zit op de tribunes van het Tynecastle Stadium. Bij winst drukt Hibernian ‘de derde club van Schotland’ – achter Celtic en Rangers – een divisie naar beneden. ‘Het was heel mistig, heel mystiek. Hibs had een paar duizend man meegenomen, die dachten een relegation party te vieren. Maar Hearts won met 2-0. Ik werd geknuffeld door een huilende man van in de vijftig en ik wist het zeker: hier wil ik heen voor een boek.’

Het idee, ook wel Project Jambos genoemd, is gebaseerd op het boek ‘A Season with Verona’ van Tim Parks. De Engelsman loopt een jaar lang mee met de fans van Hellas Verona. Voetbal is slechts een kapstok voor het verhaal zelf. ‘Parks is leraar aan de universiteit en schrijver. Hij bevindt zich dus altijd in de bovenlaag. Voor dit boek liep hij mee met de gewone Italiaan, de echte Veronees,’ licht Van de Wier toe.

Het boek van Tim Parks hield Van de Wier in de greep. Ooit zou hij hetzelfde doen. ‘Ik ben sinds kort weer vrijgezel en wil héél graag – net als Parks – een keer zo lang meelopen met fans van een club. Dit is mijn kans,’ aldus de groundhopper. Maar waarom Heart of Midlothian, dat volgend jaar een divisie lager uitkomt? ‘Ik ben geen fan, het is wel een mooie club. Ze waren bijna failliet en spelen met een veredeld jeugdelftal. Maar Edinburgh is mijn favoriete stad en er zit zó veel verhaal in. Het degraderen maakt het juist nog mooier; volgend jaar wacht namelijk de beladen wedstrijd tegen Rangers uit Glasgow. Die stad en Edinburgh zijn vergelijkbaar met Amsterdam en Rotterdam.’

Hearts was de eerste optie van Van de Wier, maar hij keek ook verder, omdat de club financieel aan een zijden draadje hing. Zo dacht hij ook aan het ver afgegleden Portsmouth, de club die hij als eerste van de 92 Engelse profclubs bezocht, maar vooral naar het gepromoveerde Burnley. ‘Burnley is een kleine stad met slechts 80.000 inwoners. Die club speelt volgend seizoen ‘gewoon’ in de Premier League, maar die competitie is een reizend circus. En de stad Burnley is verschrikkelijk.’ Hearts werd uiteindelijk gered door vermogende fans. ‘Dat ze nu fan-owned zijn, is nóg een extra reden om ze te volgen.’

Voor de groundhopper zijn er meer redenen waarom het mystieke Edinburgh een goede bestemming is om voor een jaar huis en haard te verlaten. ‘Op 25 november 1914 – bijna precies honderd jaar geleden – gaf het complete elftal van Hearts zich op als vrijwilliger voor de Eerste Wereldoorlog. Zeven spelers stierven,’ vertelt Van de Wier. ‘Het zijn de indirecte dingen die de club én Edinburgh zo mooi maken.’ Ook weet Van de Wier dat een Nederlander ooit een heldenstatus verwierf in de stad. ‘Mark de Vries scoorde vier keer tegen Hibs. Vier keer! Meteen was hij een held. Dat flikte nooit iemand eerder.’

Glorious Hearts
Het beoogde boek gaat Glorious Hearts heten en is niet alleen bestemd voor de voetballiefhebber. Voetbal is slechts de kapstok. ‘Kijk, ik kan wel een wedstrijdverslag over de uitwedstrijd tegen Falkirk schrijven, maar daar wordt niemand vrolijk van’, zegt de Tilburger. ‘Het gaat voor 5 procent écht over het spel zelf. Ik kom straks onder de mensen. Ik ga vrijwilligerswerk doen bij de Gorgie City Farm, een stadsboerderij op steenworpafstand van Tynecastle, het stadion van Hearts. Daarnaast wil ik in een pub werken – alles om de echte Schot te leren kennen. Wat te denken van het referendum op 18 september? Dan mogen de Schotten voor het eerst voor of tegen onafhankelijkheid stemmen. Ik ben zeer benieuwd wat de mensen willen. Het Schotse hart zegt onafhankelijkheid, maar het hoofd om economische redenen niet. Volgens mij mag ik zelf ook stemmen als ik daar woon. Ik moet me nog een beetje verdiepen in de situatie, maar ik hoop dat ze onafhankelijk worden.’

De levensdroom van de Tilburger moet wel worden gefinancieerd. Hij denkt 29.000 euro nodig te hebben voor het totaalplaatje, naast het spaargeld dat hij erin steekt. ‘En dat heb ik niet. Daarom ben ik bezig met crowdfunding. In ruil voor tegenprestaties kunnen mensen mij sponsoren op mijn website. De betalingen schoten uit de startblokken, maar het wordt nu rustiger. Of ik een plan B heb, mocht ik niet genoeg geld ophalen? Niet per se, ik hou er rekening mee dat het misschien niet lukt. Ik ga er alles aan doen om het rond te krijgen, want deze droom wil ik absoluut waarmaken.’

http://www.ad.nl/ad/nl/1017/Buitenlands-voetbal/article/detail/3651459/2014/05/17/Groundhopper-verlaat-huis-en-haard-voor-Schotse-Hearts.dhtml

 

