Schooldroom komt uit

 

Floyd Krom (16) laat op jonge leeftijd zijn vaderland achter zich. De avonturier gaat met een studiebeurs op zak de laatste twee jaar van zijn vwo-opleiding in Costa Rica doen. ‘Ik wil meer betekenen voor de wereld.’

Toen bekend werd dat Floyd Krom naar Costa Rica mocht, dacht hij niet meteen aan vrienden en familie die hij moest achterlaten. ,,Ik voetbal bij Westlandia in B1 en dacht meteen daaraan,” zegt hij. ,,Het lijkt me geweldig om door hard werken het eerste elftal te halen en in de hoofd- of topklasse te spelen. Maar dit is nog mooier. Zelfs mijn trainer zei: Je bent gek als je niet gaat.”

Van een oudere medestudent hoorde Floyd over United World Colleges, een internationale organisatie die studiebeurzen verdeelt om in het buitenland de middelbare opleiding af te maken. ,,Hij was in Swaziland en ik volgde zijn blog. Het sprak me meteen aan en toen hij terugkwam stelde ik gerichtere vragen. Na een informatiedag wist ik het zeker: dit is wat ik wil gaan doen.”

Op gevoel
De 16-jarige Naaldwijker overleefde vier selectierondes en werd ingeloot voor een tweejarig verblijf in het land waar hij het liefst naar toe wilde: Costa Rica. ,,Dat was puur op gevoel. Mijn tweede optie was India en de derde was Bosnië. Het spreekt me aan dat de school in Costa Rica is verbonden aan SOS Kinderdorpen. Het gaat me namelijk niet eens zozeer om het academische plaatje, maar vooral om de dingen eromheen,” zegt hij. ,,Ik kom hier voor dé standpunten van UWC: duurzaamheid en vrede. Bovendien kreeg ik al een facebookbericht vanuit Costa Rica: Neem je voetbalschoenen maar mee. Er is een schoolvoetbalteam en daar wil ik me zeker voor aanmelden.”

Twee jaar lang gaat hij zich inzetten voor Costa Ricanen en proberen zijn vwo-diploma binnen te slepen. Daarna is het avontuur klaar. ,,Misschien kom ik terug en meld ik me weer aan bij Westlandia en op een internationale universiteit in Nederland, maar het ligt eraan hoe ik me ontwikkel. In Costa Rica bieden Amerikanen bijvoorbeeld veel beurzen aan om daar te gaan studeren. Het is hetzelfde als je een brugklasser vraagt wat hij gaat studeren. Dat zie je over een paar jaar wel. Ik wil hier twee mooie jaren van maken en alles doen wat ik wil.”

,,Soms denk ik wel eens: je bent gek dat je weggaat,” vervolgt hij. ,,Ik heb een hechte band met m’n vrienden – dat merk je nu goed – en ik heb het naar m’n zin met training geven en voetballen. Maar ik wil toch liever weg. Mijn rugtas met ervaring raakt straks veel voller. Bovendien ga ik met twee meisjes uit Hilversum naar Costa Rica en het voelt alsof ik al tien jaar bevriend ben met hen. Zo hebben ze bij mij thuis samen met mijn vrienden van hier de WK-wedstrijd Nederland- Costa Rica gekeken. Ze leggen makkelijk contact en hebben dezelfde leeftijd en interesses. En dat geldt eigenlijk voor de hele jaargroep van UWC.”

Op 17 augustus stapt Floyd in het vliegtuig.

