‘Ik heb mijn vrouw hier leren kennen’

In deze editie van Held van de Week geen aandacht voor een sporter, maar voor het fundament erachter. In Helden Magazine namen we al een kijkje achter de schermen in voetbaltalentenfabriek Rotterdam, maar nu gaan we nog een stap verder. Rob de Vries (58) is al 33 jaar actief voor de jeugdspelers van de Rotterdamse amateurclub Alexandria’66. Indirect levert hij een bijdrage aan Rotterdam als talentenopleider en daarom zet Helden hem in het zonnetje.

Dinsdagavond, 20.00 uur. Enkele veteranen genieten van het avondzonnetje op het terras van Alexandria’66, voor hen werkt het eerste elftal zijn eerste training na de zomerstop af. Of Rob de Vries aanwezig is? Lachend zegt één van de mannen: ‘Rob? Altijd!’.

Rob de Vries, Alexandria'66. © Tim Reedijk

Rob de Vries, Alexandria’66. © Tim Reedijk

Rob is druk aan het rommelen in de kantine van de club, maar neemt ruim de tijd om te vertellen over de club waar hij al zo lang met veel passie actief voor is. ‘’Ik ben al bijna 33 jaar lid van Alexandria’66. Ik heb meer dan 20 jaar deel uitgemaakt van het jeugdbestuur en de laatste 9 jaar was ik jeugdvoorzitter.’’

Alexandria’66 is meer dan een hobby voor Rob, die zelfs zijn vrouw leerde kennen op de club. ‘’Het is een mooi verhaal hoe ik hier ben terechtgekomen. Van oorsprong kom ik bij Xerxes DZB vandaan, waar ik ooit de jongste secretaris in de clubgeschiedenis was. Door een vervelend conflict heb ik de overstap naar Alexandria’66 gemaakt, waar ik mijn vrouw heb leren kennen. Zij, en mijn schoonfamilie, waren hier al actief.’’

‘’Het beviel me uitstekend. Bij Xerxes was ik al veel met de jeugd bezig, die lijn heb ik hier doorgetrokken. Ik vind het fantastisch om die jongens bezig te zien. Alexandria’66 is een ambitieuze club die aan de weg timmert en zich wil profileren binnen de Rotterdamse gemeenschap. We betekenen veel voor de jeugd in de omgeving. Dat in combinatie met een groeiende prestatielijn, maakt van deze club een vereniging waar je héél trots op kan zijn. Ik voel me er al jaren zeer prettig.’’

Van mijn vrouw mag ik geen seizoenskaart voor Feyenoord nemen, omdat ik dan helemaal 24/7 met voetbal bezig ben.

Rob, met een onvolprezen Rotterdams accent, noemt zijn stad een ‘uniek voetbalbolwerk’. ‘’Met drie profclubs leeft het voetbal hier ontzettend. Vooral de Kuip en de uitstraling van Feyenoord spelen daar een grote rol in: dat werkt aanstekelijk naar de bevolking en de jeugd.’’

Geheel objectief is Rob niet. ‘’Ja, ik ben ras-Feyenoorder. Van mijn vrouw mag ik geen seizoenskaart nemen, omdat ik dan helemaal 24/7 met voetbal bezig ben,’’ zegt hij lachend.

Helden-verslaggever Tim Reedijk nam met Rob een kijkje op de club. Zie hier het fotofilmpje dat hij maakte.

