‘Die Botaka kan nog wel eens een grote worden’

Het moet 2002 zijn geweest, toen we een jaartje of 8, 9 oud waren. Met onze basisschool De Ouverture vaardigden we een team af voor het Westlands schoolvoetbalkampioenschap. In de klas kregen we een briefje waarop we moesten aangeven op welke positie we het liefst voetbalden. Ik had eigenlijk helemaal geen positie, was overal even beperkt. En wat doe je dan? Dan vul je ‘spits’ in.

Dus stond ik daar -op een warme zomermiddag- in de spits van team De Ouverture. Naast mij in de voorhoede stond Jordan. Jordan voetbalde bij Westlandia en was daar één van de pareltjes in de jeugdopleiding. Hij was snel, behendig, doelgericht – eigenlijk alles wat mij ontbeerde. Ik dacht dat ik met hem aan mijn zijde wellicht wel tot mijn recht zou komen, in plaats van te denken uit de veel logischere redenatie dat mijn beperkingen nóg beter aan het licht zouden komen met hem als aanvalspartner.

Eén wedstrijdje duurde het voordat ik uit de spits werd gehaald. Het was een soort ‘kom maar efkes wisselen, Pietertje’- moment, maar zo zag ik dat zelf uiteraard niet. Jordan kon het wel in zijn eentje voorin. Panna’s, acties, doelpunten: hij was ongrijpbaar. Zo won het over het algemeen vrij povere team De Ouverture het onder meer van de gevreesde Bernadette, waar de rest van de talentjes van Westlandia op school zaten. En dat was lekker voor een team met jongens van vv Naaldwijk én de spits van Westlandia.

ADO Den Haag plukte Jordan uit de jeugdopleiding van Westlandia. Even later verkaste hij naar België, omdat zijn vader daar werk had gevonden. (Logischerwijs was dat ook het punt waarop bleek dat team De Ouverture zijn beste tijd wel had gehad.) 

We raakten Jordan uit het oog. Hij kwam bij Anderlecht en later bij Club Brugge terecht, waar hij nooit doorbrak in het eerste elftal. Later werd bekend dat hij zijn heil ging zoeken bij een club in Portugal. Dan weet je het vaak wel… 

Excelsior Rotterdam bood hem de mogelijkheid zijn carrière nieuw leven in te blazen en daar hebben ze geen spijt van gekregen. Dit jaar is hij één van de smaakmakers op Woudestein. Zijn hakgoal tegen Go Ahead, maar voornamelijk zijn intuïtieve, vliegensvlugge acties gaan de hele wereld over.

Ter informatie: van Team De Ouverture schopte niemand het tot het profvoetbal. Maar over onze voormalige vedette zijn we het wel eens.

Die Botaka kan wel eens een grote worden.

http://sanderrens.wix.com/westlandsvoetbal#!Column-Die-Botaka-kan-nog-wel-eens-een-grote-worden/ccrb/55E37BAB-4D4C-4B2B-A390-4C6FBA2605A8

