Borstkankerpatiënte schrijft Rutte: De praktijk is anders

,,De omgeving van een vrouw met borstkanker maakt een schema om haar kinderen naar school te brengen, mensen halen via crowdfunding geld op.” Zo omschreef Mark Rutte de participatiesamenleving in een artikel in Trouw afgelopen maandag. Femke van Rossum, zelf borstkankerpatiënt, heeft in een openbare brief gereageerd op de uitspraken van premier Rutte. ,,Beste Mark, mag ik even uitleggen waarom deze uitspraken mij zo ontzettend boos maken?”

Op het weblog van Van Rossum, dat al ruim 500 keer werd gedeeld op Facebook, schrijft ze over haar situatie als borstkankerpatiënt. Ze maakt zich zorgen over de toekomst van zichzelf, maar ook over die van de zorg in het algemeen. Tegen het AD vertelt ze over haar verhaal. ,,De praktijk is anders dan de ‘oplossing’ die Rutte biedt.”

Ze wil de minister-president laten zien hoe het is om daadwerkelijk in zo’n situatie te zitten. ,,Zo ontzettend uitgebreid is mijn aanbod niet meer”, schrijft ze. ,,Ik heb geen ouders meer en als u denkt dat een kankerpatiënt een onuitputtelijke bron van vrienden heeft, dan moet ik u helaas die illusie ontnemen.”

Tevens schrijft de Zoetermeerse over ‘een vroege dood’, de financiële strop die haar ziekte is, en haar eigenwaarde. Over crowdfunding is ze stellig. ,,Hoeveel mensen zijn er straks nog bereid te doneren, als iedereen die zo ziek is als ik gaat bedelen voor een behandeling?”

Ze besluit haar betoog met haar twijfels over de participatiesamenleving. ,,Zo’n woord is prachtig en leuk voor een spelletje scrabble. Maar als dit de manier is om kosten te drukken, dan bekruipt mij meer het gevoel dat ik straks de verantwoordelijkheid in mijn eentje moet dragen en er uiteindelijk, dankzij uw denkwijze, straks juist helemaal alleen voor sta.”

Eigen leven
Tegen haar verwachtingen in, gaat haar brief als een lopend vuurtje over het internet. ,,Dat is nooit het doel geweest”, zegt ze tegen het AD. ,,Het is een eigen leven gaan leiden, maar misschien is dat wel goed. Ik schrijf graag van me af: als iets opborrelt, zet ik het op papier.”

Van Rossum krijgt steun uit alle hoeken. ,,Ik krijg ontzettend veel medeleven, anderen gebruiken dit verhaal om hun politieke standpunten te benadrukken. Geen probleem natuurlijk, een beetje discussie is goed. Ik krijg veel steunbetuigingen van mensen die in dezelfde situatie zitten. Als mensen dan zeggen: ‘je zegt wat wij voelen’, vind ik dat een ontzettend mooi compliment”.

http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/article/detail/3804507/2014/12/05/Borstkankerpatiente-schrijft-Rutte-De-praktijk-is-anders.dhtml

