Strijd voor gezonde voeding

Ze is getrouwd met televisiecoryfee Wilfred Genee en wist ook haar echtgenoot te overtuigen van de noodzaak van gezonde voeding. Lili Genee-Pirayesh (42) schreef er zelfs een boek over met de beeldende titel Vullen of Voeden. ,,Het gaat om de eerste vier jaar van een kind.’’

Lili Genee-Pirayesh © BrunoPress

Lili Genee-Pirayesh © BrunoPress

Als meisje groeide Lili op in de bergachtige omgeving van Iran, ver weg van de door haar zo verafschuwde E-nummers en geraffineerde suikers. Opa bezat boomgaarden. Met haar familie trok ze geregeld de bergen in, op zoek naar groenten en fruit. ,,Het aanbod was enorm. En zó vers, hè. Ik denk dat dat mijn ‘redding’ is geweest.’’

Op haar zevende kwam Lili naar Nederland, waar ze werd geconfronteerd met een geheel andere manier van voeding en leven. In haar studententijd kwam ze in aanraking met de verleidingen van het uitgaansleven. ,,Gelukkig had ik een verstandige vriendinnengroep. We gingen nooit over de schreef.’’ Even later werd het als kersverse, drukbezette consultant al snel ‘pastaatje hier, pastaatje daar’. ,,Dat was een fase die snel voorbij ging door het bewustzijn dat ik in mijn jeugd heb meegekregen.’’

In huize Genee is geen zak snoep te vinden. Maar heilige boontjes zijn ze zeker niet. Wilfred, dochter Feline Isabeau (5) en zoon Timothy Luca (2) slaan een frietje op z’n tijd niet over. De tussendoortjes thuis zijn echter bewuste keuzes. ,,Ik heb zoveel gezonde en lekkere alternatieven voor een roze koek.’’

Lili zweert bij gezonde voeding, zeker in de eerste vier levensjaren van een kind. Dochter Isabeau werd niet volledig volgens de gezonde maatstaven van haar boek Vullen of Voeden opgevoed, zoon Luca wel. ,,Isabeau is vatbaarder, ze is bijvoorbeeld sneller verkouden. Ik weet voor honderd procent zeker dat dat alles te maken heeft met voeding. Die eerste jaren zijn zó belangrijk, de invloed van voeding is dan immens. In die fase wordt een kind gevormd. In sommige culturen passen ze zelfs hun eetgedrag aan die periode in het leven van een kind aan.’’

Vooropgesteld, Lili is geen voedingsdeskundige en wil zich ook niet als zodanig profileren. ,,Een ervaringsdeskundige, dat is beter.’’

Wat was de specifieke reden dat je je zo in gezonde voeding hebt verdiept?
,,Ik was zwanger en Wilfred en ik waren gewoon bezorgde ouders. Ik las over borstvoeding, over hormonen. Over wat je darmen en hersenen nodig hebben. Die weetjes vond ik interessant. Ik doel niet zozeer op diëten of afvallen, maar op wat je specifiek nodig hebt. Ik ontdekte hoe belangrijk het is om voor je lichaam te zorgen. Dat onderzoek liep enigszins uit de hand: ik wilde eigenlijk alleen wat wijzer worden. Toen ik in gesprek raakte met deskundigen als voedingsexpert Jaap Seidell, wist ik voldoende. Er moest een boek komen, gericht op gezonde voeding voor kinderen.’’

Je leven nam een drastische wending toen je moeder werd.
,,Ja, ik was als zelfstandige actief in het bedrijfsleven op het gebied van gedragsverandering. Toen Isabeau werd geboren, besloot ik te stoppen. Het was een goede baan, maar het moederschap kon ik er niet mee combineren en ook Wilfred heeft een drukke baan. Maar – de geboorte van Isabeau bracht me wél op dit pad.’’

In hoeverre brengen jullie je bevindingen thuis in praktijk?
,,Wij zijn absoluut niet rigide, dat werkt niet. Maar we hebben geen roze koeken in huis. Het irriteert me dat dergelijke producten er altijd zijn op scholen en verjaardagen. Gelukkig smeken mijn kinderen nooit om zulke dingen. Omdat ik ze uitleg wat het met je doet.’’

Waarom zou Wilfred niet ons boegbeeld zijn? Het belangrijkste is dat hij écht gelooft in de authenticiteit van ons initiatief.

Ze snoepen nooit?
,,We verbieden niks, maar we voeden ze wel op met de gedachte dat gezonde voeding belangrijk is. Vergelijk het met kinderen wier ouders piano spelen. Dat krijg je mee. De kans is groot dat je zelf ook piano gaat spelen. Zo is het ook bij ons thuis: de kinderen zien hoe ik het doe. Luca houdt niet eens van zoetigheid. Dat heeft, vermoed ik, voor een deel met de opvoeding te maken. Het heeft invloed op zijn smaakontwikkeling.’’

Wat brengt het gezonde voedingsgedrag jullie?
,,Ik maak weer een vergelijking: zie het als mensen die positief in het leven staan tegenover mensen die negatief in het leven staan. Positieve mensen geven energie, negatieve mensen kosten energie. Zo werkt het ook met voeding. Slechte voeding vreet aan je, terwijl je van goede voeding positiever wordt. Wij genieten oprecht van onze zelfgemaakte soepen en smoothies.’’

Lili en Wilfred Genee met hun kinderen Luca en Isabeau © BrunoPress

Lili en Wilfred Genee met hun kinderen Luca en Isabeau © BrunoPress

Veroordeel je slecht eten?
,,We oordelen nergens over. Je kunt heel gezond eten, maar alsnog ongezond leven door stress en slaaptekort. Niets voor niets heet ons project Vullen of Voeden. Je kunt elke dag kiezen of je jezelf gaat vullen of voeden. Wél vinden we het zorgelijk dat uit cijfers blijkt dat slechts één procent van de kinderen de groenten- en fruitquota haalt. Dan zijn ouders niet bewust bezig met de gezondheid van hun kinderen. Kinderen schrikken van gerechten als spinazie. Mensen beginnen er dikwijls pas mee bij ziekte of een allergie. Natuurlijk kunnen kinderen ook met gezonde voeding ziek worden, maar dan kun je in elk geval zeggen dat je er alles aan hebt gedaan om het te voorkomen.’’

Is het niet vechten tegen de bierkaai met een industrie waarin geld een grote rol speelt?
,,Wat wij veel zien, is dat de wil voor een gezond voedselaanbod er wel is. Alleen kijken mensen toch de kat uit de boom, omdat alles om geld draait en de industrie niet het idee krijgt dat gezonde producten goed verkopen. We zien dat er voorzichtig wat meer vraag naar gezonde voeding vanuit de consumentenkant komt, dat heeft invloed op de markt. Maar de industrie stond bepaald niet te springen, omdat het energie vergt. Kijk eens naar een willekeurig pretpark. Als Wilfred, de kinderen ik daar een dagje heen gaan, kunnen we niks gezonds kopen. Daarom willen wij ook voor pretparken een gezond voedselaanbod beschikbaar stellen. Het besef dat gezond ook lekker kan zijn, moet er komen.’’

Dat proberen jullie over te brengen in jullie boek. Is het te makkelijk om te zeggen dat Wilfred de grote pr-machine is en dat jij het brein bent?
,,Nee, hoor. Het boek zou er sowieso komen, met of zonder Wilfred. Maar door hem is onze slagkracht veel groter. Hij kaart het aan op de landelijke televisie bij Voetbal International. Voor de inhoud zijn deskundigen en ik verantwoordelijk, maar je hebt rolmodellen nodig. Sommige BN’ers lenen zich bij wijze van spreken voor reclame voor Snickers. Dus: waarom zou Wilfred niet ons boegbeeld zijn? Het belangrijkste is dat hij écht gelooft in de authenticiteit van ons initiatief.”

Dat zagen we terug in de weddenschap die hij sloot met zijn collega Johan Derksen: een gezond voedselaanbod in 50 voetbalkantines. 
,,Zeker. Het begon met wat geginnegap tussen hem en ‘de snor’, maar het wordt uiterst serieus opgepakt. Topkok Jamie Oliver die 15.000 euro aan de winnaar van onze kantineranglijst uitlooft, de voetbalbond die met ons in gesprek is gegaan, de groothandelaren die het oppakken…

Kinderen schrikken van gerechten als spinazie.

Johan Derksen geloofde er niet in. ‘Niet iedereen kan veranderen en zeker niet in voetbalkantines’, zei hij. Snap jij dat hij aanvankelijk sceptisch was?
,,Voetbal is absoluut een moeilijke doelgroep. Het is maar net welke vrijwilliger van een voetbalvereniging ons initiatief oppakt. Een grote groep mensen wil er nog steeds niets mee te maken hebben, dat klopt. Maar sommige clubs maken hun eigen producten en dat zijn de mensen die de weddenschap tot een succes op de lange termijn kunnen maken. Als zij laten doorschemeren dat het gezonde voedselaanbod ook omzettechnisch een succes is, biedt dat perspectief.’’

In april wordt de winnaar van de kantineranglijst beloond en is de weddenschap voorbij. Hoe moet het dan verder met de kantines?
,,Ik hoop dat een gezond voedselaanbod in voetbalkantines in de toekomst veel meer een stem krijgt. Ik ben niet bang dat de aandacht wegebt. We worden door zoveel partijen gesteund. We zoeken naar sponsors zodat we een magazine kunnen uitbrengen. Dat zou prachtig zijn. We doen er alles aan om te professionaliseren, omdat Vullen of Voeden anders slechts een eendagsvlieg zou zijn. Met alle steun die we krijgen denk ik dat dit zich als een olievlek over Nederlandse voetbalkantines kan gaan uitbreiden.”

Hoe zie jij je nabije toekomst?
,,Het liefst bouw ik Vullen of Voeden verder uit. Het is echt mooi om te doen. Maar moederschap komt op de eerste plaats – daar haal ik mijn inspiratie uit. De kantineweddenschap moet goed worden afgerond en ik wil me ook storten op een ziekenhuisproject. Daar hebben kinderen gezonde voeding het hardst nodig, maar ziekenhuisvoedsel is niet om over naar huis te schrijven. Het is toch pijnlijk dat zij misschien wel graag lekker en gezond willen eten, maar dat het niet beschikbaar is…’’

