‘We zijn toch geen macrobiotische voetbalclub, zeiden ze’

Bekijk HIER het fotofilmpje behorende bij onderstaande tekst.

Screenshot © YouTube

Screenshot © YouTube

De lobby van presentator Wilfred Genee om gezond voedsel in voetbalkantines aan te bieden, slaat aan. Sinds de Britse topkok Jamie Oliver heeft beloofd een cheque van 15.000 euro uit te reiken aan de winnaar van het kantineklassement, een initiatief van Vullen of Voeden, dingen amateurclubs uit heel Nederland mee. Het aanbod van gezond voedsel in voetbalkantines mag een voorzichtig succes worden genoemd – van een cultuuromslag is echter nog geen sprake.

In Nederland bieden 53 voetbalkantines momenteel gezond voedsel van Vullen of Voeden aan, schrijft deze krant vandaag. In navolging van dat artikel en het interview met Lili Genee – de vrouw van Wilfred Genee en het brein achter Vullen of Voeden – in AD Magazine, nam AD een kijkje in de keuken bij voetbalclubs ASC Nieuwland en TOGB.

Het is winderig op Sportpark Nieuwland in Amersfoort. In de knusse voetbalkantine wacht Kirsten Bredewoud. De enthousiaste voetbalmoeder is ambassadrice van het initiatief. Bij binnenkomst trekt de schaal met ‘hattricks’ en ‘dribbels’ – groene en rode smoothies – de aandacht. Ik krijg meteen een groene smoothie in mijn hand gedrukt. ,,Wat er in zit? Spinazie, avocado, limoen en bronwater,’’ licht Kirsten toe.

Ik denk niet dat je gedragsverandering teweeg kunt brengen na er een jaar je energie in te hebben gestoken.

Dat valt bepaald niet tegen, is mijn eerste gedachte. Volgens Kirsten reageren de meesten zo na hun eerste ervaring met de kersverse, gezonde producten. Toch was het bestuur van de club aanvankelijk sceptisch. Kirsten: ,,We zijn toch geen macrobiotische voetbalclub, zeiden ze.’’

Toch kwam het gezonde aanbod er – en het verkocht. Nieuwland werd zelfs maan

De schaal met smoothies © Tim Reedijk

De schaal met smoothies © Tim Reedijk

dwinnaar van de kantineranglijst in september en kreeg 250 gratis ‘balletjes breed’ overhandigd.

Gezond
,,Drie koffie,’’ schreeuwt een voetbaltrainer naar Kirsten. ,,Die sla ik even over,’’ zegt hij lachend, wijzend naar de smoothies. Vooralsnog is niet iedereen te porren voor een gezond voedsel.

Ik krijg een ‘balletje breed’ mee als ik op weg ga naar Berkel en Rodenrijs. Honderd procent rundvlees, is me verzekerd. Het is even wat anders dan het vette balletje met mayonaise, dat overigens ook deel van het assortiment uitmaakt. Een gezonde voetbalkantine verkoopt óók ongezonde producten.

Concurrentie
TOGB, een grote club met verschillende sporttakken, heeft een compleet team dat zich richt op de gezonde voetbalkantine. De kraam met het gezonde voedsel staat los van het gewone kantineaanbod en dat mag symbolisch heten voor het feit dat niet iedereen binnen de club zit te wachten op concurrentie van het vertrouwde broodje frikadel. ,,Toch missen ze ons als we er een week niet zijn,’’ vertelt ambassadeur Judith Hoeksel.

TOGG verrijkt haar kantine niet alleen met de producten van Vullen of Voeden, maar ook met fruitsalades en amandel-banaancakes uit eigen keuken. Ook Hoeksel is tevreden met de verkoop, maar waakt voor euforie. ,,Ik denk niet dat je gedragsverandering teweeg kunt brengen na er een jaar je energie in te hebben gestoken. We hopen dat dit initiatief blijvend is of dat andere instanties hun best gaan doen het levend te houden. Dan doen wij ook mee.’’

Sta jij open voor gezonde voeding in de kantine van je voetbal- of sportclub? Laat het ons weten in de reacties.

Advertenties