‘Ik probeer niet verontwaardigd of boos te reageren’

Docenten krijgen extra verantwoordelijkheid in deze tijd van radicalisering en jihadisme. AD sprak twee docenten maatschappijleer over hun visie op de rol van scholen in de aanpak van radicalisering onder (moslim). Benjamin Hofland (24) en Stefan van der Weide (33) zijn beiden zijn docent maatschappijleer én geschiedenis aan respectievelijk de Lentiz Dalton Mavo in Naaldwijk en het Stad & Esch Lyceum in Meppel.

Is maatschappijleer een vak dat extra aandacht verdient in deze tijden?

Hofland: ,,Het afgelopen jaar is vruchtbaar gebleken voor dit vak. Met regelmaat heeft de normale lesstof

Benjamin Hofland. © Facebook

Benjamin Hofland. © Facebook

moeten wijken voor de actualiteiten, zoals Islamitische Staat, Charlie Hebdo en de gijzeling bij de NOS. Als docent zie ik het als mijn rol om deze gebeurtenissen te behandelen in mijn les.’’
Van der Weide: ,,Maatschappijleer, maar ook burgerschap, behandelen onderwerpen als extremisme. Dat kan radicalisering zijn, maar ook andere vormen van extreem gedrag. Hoe gedraag jij je als burger in de samenleving? Maatschappijleer is bij uitstek het vak om maatschappelijke problemen te bespreken. En ja, dat zou in deze tijd zeker meer aandacht verdienen.’’

Neem de aanslagen in Parijs. Voelt u zich verantwoordelijk om daarover in conclaaf te gaan met leerlingen?

Hofland: ,,Zeker. Ik heb verschillende lessen over dit thema gegeven en gediscussieerd over het feit dat het Kennemer College in Heemskerk een Charlie Hebdo-afbeelding, opgehangen door een docent, liet weghalen na klachten van moslimleerlingen. Tevens heb ik de eerste editie van Charlie Hebdo na de aanslag in mijn lessen getoond aan leerlingen.’’
Van der Weide: ,,Elke gebeurtenis die leerlingen direct bezighoudt of beïnvloedt is de moeite van het bespreken waard. Ik kies er dus altijd voor zoiets te bespreken. Dat geldt niet alleen voor Parijs, maar ook het conflict in Oekraïne.’’

,,Ik ben wel in aanraking gekomen met leerlingen die extreem rechts gedrag vertonen. Zelfs met scholieren die de Holocaust ontkennen.” – Stefan van der Weide

Tot zover de rol van het vak dat u doceert. In hoeverre bent u zelf ooit in aanraking gekomen met leerlingen die extremistisch gedrag vertoonden, radicalisme bijvoorbeeld?

Hofland: ,,Nauwelijks. Wel organiseer ik al twee jaar bezoeken naar de moskee en dat levert telkens weer genoeg discussies op. Ouders die er niet achterstaan, leerlingen die plotseling naar de dokter zijn of briefjes van thuis meekrijgen dat zij niet mee hoeven. Mijn reactie is steevast dezelfde: respect tonen. Ook als het om extremistisch gedrag in de klas gaat. Het belangrijkste is om in gesprek te blijven met de leerlingen en ouders, of het nu om radicalisering of extreem rechts gedrag gaat.’’
Van der Weide: ,,Ik ben wel in aanraking gekomen met leerlingen die extreem rechts gedrag vertonen. Zelfs met scholieren die de Holocaust ontkennen. Ik probeer niet verontwaardigd of boos te reageren, maar ga in elk geval het gesprek aan. Meestal berusten dit soort uitlatingen op te weinig kennis of een negatief beeld van huis uit.’’

Kunnen scholen in uw optiek een rol spelen in het tegengaan van radicalisering onder (moslim)jongeren?

Stefan van der Weide © Twitter

Stefan van der Weide © Twitter

Hofland: ,,Leerlingen zitten een groot deel van de dag op school en leren hier van alles, dus ook over de Holocaust, het geloof, het verleden. Daarom ben ik van mening dat scholen op elk gebied een belangrijke rol kunnen spelen, vooral op het informatieve vlak.’’
Van der Weide: ,,Zeker, maar aan de andere kant wordt er ongelooflijk veel verwacht van scholen. Ze zijn primair bedoeld om te leren, maar ze moeten steeds meer de opvoeding van ouders overnemen. Ik denk dat de belangrijkste rol van scholen is om in gesprek te blijven met leerlingen en hun ouders.’’

En docententrainingen op het gebied van radicalisering?
Hofland: ,,Op plekken waar het radicaliseringsprobleem echt aan de orde is, kunnen trainingen zeer relevant zijn. Ik vermoed dat het een ontwikkeling is die over een aantal jaar weer zal teruglopen, maar in deze tijden zijn de trainingen een logisch gevolg. Voor mijzelf is de urgentie niet hoog.’’
Van der Weide: ,,Ik vind dat dit soort trainingen doorgaans weinig effect hebben. Radicalisering vindt voornamelijk plaats buiten school. In de lessen weten scholieren dit gedrag vaak goed te verbergen. Wanneer de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst een training komt geven, zou ik misschien meedoen. Maar niet bij het zoveelste adviesbureau…’’

