Hond vast in bloedhete auto? Zanger Rob Zorn biedt hulp

De nalatige hondenbezitter in de omgeving van Haarlem zal wel twee keer nadenken voordat hij z’n beestje dezer dagen in een bloedhete auto achterlaat. Zanger Rob Zorn (49) – bewapend met veiligheidshamertje – kondigde woensdagmiddag met een foto op Facebook aan de parkeerplaatsen af te struinen op zoek naar honden in nood in kokendhete wagens.

Zit het beestje in de problemen, dan zal Zorn niet schromen toe te slaan, vertelt hij aan het AD. ,,Ja, dat is geen fabeltje.” De ergernis is te horen in zijn plat Amsterdamse stem. Geregeld spreekt hij over ‘stomkoppen’.

Een hond achterlaten bij deze temperaturen gaat er bij Zorn niet in. Elk jaar rijdt de zanger op zijn Vespa de parkeerplaatsen af, vertelt hij. ,,Alleen dit keer vroeg ik mijn vrouw een fotootje te maken. Leuk, joh. Alleen is het nu natuurlijk helemaal uit de ‘klauwen’ gelopen.”

Anderhalf miljoen views, zo’n 50.000 likes en honderden reacties ontving Zorn op zijn posts op Facebook. Mensen waarderen het feit dat hij honden wil redden, maar is het niet slechts pure bangmakerij?

,,Nee. Natuurlijk kijk ik eerst heel goed hoe het met het beest gaat. Maar als ik zie dat het niet goed is, sla ik à la minute toe”, aldus Zorn. ,,Al is het de auto van de koning. Maakt me niet uit. Maar uiteraard ga ik wel eerst uitzoeken of er iemand in de buurt is die de auto kan openen.”

Ruitje
Maar, als Zorn zogezegd al jaren op pad gaat met zijn hamertje, is de hamvraag of hij ooit écht een ruitje heeft ingetikt. ,,Niet in Nederland, gelukkig”, bevestigt hij. ,,Wel heb ik een keer in Frankrijk met mijn maten een autoraam ingeslagen en een hondje gered.”

De volkszanger benadrukt dat het hem niet om de kick van een ruitje intikken gaat, maar om het welzijn van de dieren. ,,Gisteren zijn er weer drie honden achtergelaten in auto’s. Dat kan gewoon niet als het zo heet is. Het doet me daarom goed dat er nu plotseling zoveel aandacht is voor die stomkoppen.”

Schoonmoeder
Zorn wordt gedreven door zijn liefde voor dieren. Niet voor niets bezit hij talloze huisdieren. ,,Vier honden, twee papegaaien, kippetjes, drie katten én mijn schoonmoeder”, giert hij door de telefoon.

Zijn betrokkenheid bij de viervoeters in auto’s is hem met de paplepel ingegoten. ,,Ik help élk dier. Dat zit in je, dat had ik als kind al. Ik ben veel op de weg door mijn zangcarrière, maar ik ben echt niet te beroerd om tien kilometer terug te rijden om een vogeltje te helpen. En als ik met deze temperaturen iemand zie die zijn hond achter zijn fiets laat aanrennen, zeg ik er wat van. Wat ik doe als diegene boos wordt? Dan word ik ook boos. Dan is het de wet van de sterkste. Maar die hond is geholpen.”

Bang voor de consequenties voor het eventueel inslaan van een autoruit is Zorn totaal niet. De autobezitter hoeft ook geen schadeclaim in te dienen, mocht het ooit zover komen. ,,Ik ga nog liever zitten. Ik zal nooit één dubbeltje betalen aan zo’n stomkop,” zegt hij.

Terwijl de hittegolf nog een paar dagen aanhoudt, met pieken tot zo’n 38 graden op zaterdag, zijn autobezitters in Haarlem en omstreken bij dezen gewaarschuwd.

http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/article/detail/4092509/2015/07/01/Hond-vast-in-bloedhete-auto-Zanger-Rob-Zorn-biedt-hulp.dhtml

